أهم الـStrategies لتحقيق الـBusiness Goals

أهم المميزات اللى بتوفرها الـSocial Media هي إنك تقدر تقيس الـActivities اللى بتقوم بيها وتقدر توصل لأرقام وإحصائيات بناءا عليها تعرف إذا كنت في الإتجاه الصحيح أو محتاج تحسن من الـStrategy المتبعة.

هنتكلم في المقالة عن 10 استراتيجيات واللى من خلالهم هتقدر تحقق الـBusiness Goals وكمان هنتكلم عن كيفية قياس مدى نجاح الـstrategy من عدمه، وهنقول على الـTools اللى هتساعدنا في تطبيق كل Strategy

هنتكلم عن الآتي :

  1. Remarketing أو Retargeting
  2. Amplification and Applause
  3. Programmatic Buying
  4. CRO
  5. Responsive Design
  6. TOFU, MOFU, BOFU
  7. Customer Behavior
  8. Rented vs. Owned
  9. User Onboarding
  10. JTBD

1 – الـRemarketing : ودي معناها إنك بتستهدف المستخدمين اللى زاروا الـWebsite الخاص بيك، وبتستهدفهم عن طريق الإعلانات سواء إعلانات على الـFacebook أو غيرها من الطرق المختلفة للإعلان، وفي ناس بتقول عليها Re-Targeting لكن المعنى واحد.

هستفيد إيه من الـRemarketing ؟

  1. تكلفة ظهور الإعلان هتكون ” أقل ” لأني مش هظهر لكل الناس أنا فقط إعلاني هيظهر للناس المهتمه اللى دخلت على الـWebsite
  2. هتقدر تحسن من الـConversion لأن أكتر حد مستعد يشتري منك أو يستجيب للإعلان هو الشخص المهتم بالمنتج أو الخدمة اللى بتقدمها والدليل على اهتمامه إنه زار الـWebsite الخاص بيك.
  3. هتحسن من الـROI أو العائد من الاستثمار.
  4. الإستهدادف هيكون أكثر دقه، لأنك بتستهف فقط زوار الموقع.

إزاي تبدأ تطبق الـStrategy الخاصة بالـRemarketing؟

في Tools كتير هتساعدك علشان تقدر تطبق الـStrategy وتحقق منها نتائج جيدة، ومن الـTools المجانية اللي بيوفرها Facebook للمعلنين هي الـFacebook Custom Audience.

Facebook Custom Audience : عبارة عن Database للناس اللى زارت الـWebsite الخاص بيك، الـDatabase موجوده في الـFacebook بتقدر من خلال إعلانات الـFacebook إنك تستهدف كل الموجودين في الـDatabase، وبتم العملية دي عن طريق كود من الـFacebook بتربطة بالـWebsite وبناءا عليه بيبدأ الـFacebook يجمع كل الناس اللى زارت الـWebsite في الـDatabase.

وكنا اتكلمنا عن الموضوع ده بالتفصيل وعن إزاي تطبقه هنا: Facebook Custom Audience

2 – Amplification and Applause

Amplification ودي بتمثل عدد الـShares والـRetweets اللى حصل عليها المحتوى الخاص بيك على الـSocial Media أما الـApplause بتعبر عن الـLikes و الـFavorite.

على الـSocial Media لو هتعمل Measuring الأساس مش هيكون عدد الـFollowers أو  الـFans ، وعدد الـPosts والـTweet اللى بتنزلها ولكن إيه اللى بيحصل بعد ماتعمل Posts ؟

عدد الـShares اللى حصل عليها الـPost أو الـRetweet بالنسبة لأي Tweet أو بتقيس عدد الـFavorite أو الـLike واللى بناءا عليه بتعرف إذا كان الـFans فعلا مهتمين باللى انت بتقدمه ولا لا .

4 إحصائيات هتحتاج إنك تقيسهم على الـSocial Media وهما كالآتي :

  1. Conversion Rate : عدد الـConversion بالنسبة للـPost. وبنقيسة بالـComment على الـPost أو في Twitter بيكون عدد الـReply.
  2. Amplification Rate : عدد الـShare و الـRetweets
  3. Applause Rate : عدد الـFavorites و الـLikes
  4. Economic Value : وهنا بنحسب العائد قصير المدى، والعائد على المدى البعيد، والتكلفة اللى تم توفيرها.

لو اتكلمنا على الـAmplification و الـApplause احد الـTools الرائعة اللى هتساعدك في قياسهم هي Buffer واللى عن طريقها هتعرف عدد الـShares ، Retweet ، Favorites و الـLikes
 photo amplification-applause-800x244_zpse8pzksug.png

هتساعدك الإحصائيات اللى الـTool هتوفرهالك في إنك تقارن بين الـSocial Network المختلفة من حيث عدد التفاعل.

عن طريق Excel Sheet هتكتب فيه الأرقام الخاصة بكل Social Network وتبدأ تقارن الأرقام علشان تعرف إيه أفضل Social Network بالنسبة لشغلك.

مثال :  لو عندك على الـFacebook عدد الـFans مثلا 10000 والـPost عليه 100 Like يبقى كل ” 10 Fan بيعملوا Like واحدة “،

وبالنسبة لـTwitter لو قولنا إن عندك 200000 Follower وعدد الـFavorites مثلا 2000 يعني ” كل 100 Follower بيعملوا Favorite واحدة “. من هنا نستنتج إن الـFacebook أفضل من حيث التفاعل.

 

3 – Programmatic Buying : استخدام الإعلانات على الـSocial Media مش مجرد إنك بتعمل create لإعلان وهو بيشتغل مع نفسه، لكن الموضوع بقى أكثر تعقيدا وبقى في عوامل كتير جدا محتاج إنك تجربها ومتغيرات لازم تركز عليها علشان تقدر تحقق أفضل عائد من إعلانك.

مثلا لو اتكلمنا على إعلانات الـFacebook محتاج إنك تراقب الـBiding كمان محتاج تجرب أكتر من نوع إعلان وتستهدف أكتر من Target وتجرب أكتر من Placement زي الـDesktop NewsFeed أو الـRight Column او الMobile، ولأن المتغيرات أصبحت كتير جدا، فالموضوع أحيانا بيحتاج Software يقوم بالعملية كلها من أولها لآخرها واللى بيساعدك على تحقيق نتائج أفضل وفي وقت أقل وهي دي فكرة الـProgrammatic Buying وهي استخدام Software يقوم بكل العمليات الخاصة بالـAdvertising.

أحد الـTools الرائعة اللى بتشتغل مع الـFacebook Ads هي Adespresso واحدة من أروع الـTools اللى ممكن تستخدمها لأنها بتوفرلك إمكانيات كتير جدا وعن طريقها هتقدر تعمل Manage للـAds وتحقق عائد أفضل، كمان من خلال الـTools بتقدر تستخدم الأوامر.

يعني إيه أوامر ؟

يعني تقدر تحدد في الـTool لو الـBidding مثلا زاد عن 5 سنت، الإعلان يقف، ولو بقى أقل من 5 سنت يكمل تاني!

كل الـtests والمتغيرات اللى هتحتاج تجربها واللى هتاخود منك مجهود ووقت كبير جدا وكمان النتائج مش هتكون دقيقة بالدرجة المطلوبة، الـTools بتوفر عليك الوقت والمجهود اللى هتضيعهم وكمان النتائج هتكون أفضل.

 

4 – CRO : دي اختصار لـConversion Rate Optimization وفكرتها إنك عن طريق الإحصائيات اللى عندك وأراء المستخدمين بتبدأ تحسن من أداء الـWebsite الخاص بيك.

وبعض الأمثلة على الـCRO :

  • Call To Action : ومعناها إنك بتطلب من العميل أو المستخدم Actionيقوم بيه.
  • A/B Testing : لو عاوز تعرف إيه أكتر محتوى الـFans بيتفاعلوا معاه في الحالة دي هتبدأ تجرب كل نوع علشان توصل لنتيجة، وده إسمه الـA/B testing وهو إني عندي أكتر من متغير وببدأ أجرب كل متغير فيهم.
  • Conversion Funnel : مثلا لو اتكلمنا على كورس الـGamified Social Media أنا عندي في أول صفحة محتوى الكورس، والتانية التسجيل والتالتة الـThank you Page، كل ما الUser ينتقل من صفحة للتانية ده إسمه Conversion يعني إتحول من حالة لحالة، والـFunnel بقى هي التلات صفحات، يعني لو أعلنت على الكورس هيدخل مثلا 100 يقرأوا التفاصيل دول هيعتبروا في أعلى الـFunnel بعد كده هيتنقل منهم 30 لصفحة التسجيل، ودي مرحلة تانية من الـFunnel، لحد ما يوصلوا للنهاية ويسجلوا ودي نهاية الـFunnel.

فكرة الـCRO إنك بتجرب أكتر من عنصر علشان تعرف إيه الأفضل والاستخدام الأشهر ليها بيكون من خلال الـLanding Pages واللى بتقدر تجرب أكتر من صورة، أكتر من Button، أو أكتر من Text ، وده هيساعدك في إنك توصل للنتيجة الأفضل.

ومن الـTools اللى هتساعدك في الـA/B Testing تقدر تستخدم Optimizely .

كمان أحد التطبيقات على الـCRO إنك بتجرب أكتر من صورة لنفس الـPost علشان تعرف إيه الصورة اللى هتحصل على تفاعل أكتر وبالتالى تستخدمها، زي المثال اللى تحت، إحنا استخدمنا نفس الـText ولكن الصورة مختلفة، علشان نعرف الناس هتتفاعل مع الصورة الأولى ولا التانية.

 photo Example-to-dark-post-Photo_zpsp5cuwklj.png

 photo Example-to-dark-post-Photo2_zpscr0vv0uw.png

5 – Responsive Design : وده معناه إن الـWebsite الخاص بيك لو حد دخل عليه من الـMobile أو الـTablet أو أيا كان الجهاز اللى هيدخل منه، الـWebsite لازم يكون متوافق مع الجهاز.

View post on imgur.com

لأن كتير من المستخدمين اتجهوا للـMobile والـTablet والأعداد في تزايد مستمر، وعلشان تواكب التغيرات اللى بتحصل لازم الـwebsite الخاص بيك يبقى responsive علشان المستخدمين يقدروا يستخدموا الموقع بسهولة.

ومن الحاجات المهمة اللى هتستفيدها من الـResponsive Design هي الـSocial Buttonsإزاي بتظهر لمستخدمي الـMobile، وأحد الـTools اللى هتساعدك في إنك تظهر الـShares Bustton لمستخدمي الموبايل هي sumome واللى من خلالها هتقدر تزود عدد الـShare على الـSocial Networks من خلال مستخدمي الـMobile.

6 – TOFU, MOFU, BOFU :

TOFU : اختصار لـTop Of Funnel

MOFU: اختصار لـMiddle Of Funnel

BOFU : اختصار لـButtom Of Funnel

الـFunnel زي ما اتكلمنا في النقطة رقم 4 بتكون ليها أكتر من مستوى، أو أكتر من مرحلة وكل مرحلة فيها العميل المحتمل بيتنقل من حالة لحالة، وفي كل مرحلة بنقدم ليه المحتوى المناسب للمرحلة اللى هو فيها.

TOFU : هنا المحتوى اللى بتقدمه بيكون عبارة عن مقالات عن التحديثات وعن المشاكل اللى ممكن تواجه المستخدمين وازاي يحلوها.

MOFU : هنا ممكن يبقى محتوى متخصص بيتكلم عنك وعن الخدمات اللى بتقدمها، زي الـFacebook ads Workshop Beginners وبتطلب منه إنه يسجل.

BOFU : ودي بتكون آخر مرحلة واللى فيها بيكون في مكالمة للناس اللى سجلت أو ممكن تقدم ليهم Demo.

من الـTools اللى بتساعدك في تتبع الـFunnel وبتعرفك كل شخص وصل فين في الـFunnel الخاص بيك هي Hubspot واللى عن طريقها هتعرف مين لسه في الـTop وبناءا عليه هتقدم ليه محتوى مناسب للمرحلة اللى هو فيها ، ومين اتحول للـMiddle فابدأ أعرض عليه المنتجات والخدمات اللى بقدمها، وهكذا.

 

 photo 6-tofu-mofu-bofu_zps9djrrtqy.png

 

7 – Customer Behavior : عن طريق الإحصائيات الخاصة بسلوك العميل على الـwebsite الخاص بيك هتقدر تعرف الـCustomer Behavior واللى من خلالها هتوصل لنتائج هتساعدك في تحقيق أداء أفضل.

ومن الإحصائيات اللى من خلالها هتعرف الـCustomer Behavior :

بالنسبة للـCustomer اللى هيدخل الـWebsite من الـLaptop أو الـDesktop المفروض هنستعين بحاجتين :

1 – الـBounce Rate : ودي يعني معدل الإرتداد وبتكون عبارة عن نسبة بتعرف منها الفترة ما بين دخول الشخص للموقع وخروجه، هل الفترة كبيره ولا صغيره، وكل ما كانت الفترة كبيرةده يعتبر مؤشر إن المستخدم قضى وقت أكبر على الـwebsite وده مؤشر جيد.

2 – Visitor Loyalty : ودي هعرفها عن طريق الـreturning visitors يعني الزوار اللى بيرجعوا تاني للموقع.

وبالنسبة للموبايل كمان في رقمين هستعين بيهم :

1 – الـBounce Rate زي الـdesktop

2 – Time On Site : كل ما الشخص قضى وقت أكبر على الـWebsite من خلال الـMobile كل ماكان مؤشر على إن الـWebsite الخاص بيك Friendly مع الموبايل وبيقدم تجربة جيدة للزوار.

والإحصائيات دي بيقدمها لينا موقع Google عن طريق الـTool الخاصة بيه وهي Google Analytics، من خلال Code هتربطة بالـWebsite الخاص بيك هتقدر تعمل Track لكل Action على الـWebsite واللى من خلاله هتقدر تعرف الـConsumer Behavior علشان تحسن من ادائك.

8 – Rented vs. Owned  هنا هتحتاج تفرق بين الحاجة اللى بتمتلكها واللى تقدر تتحكم فيها تحكم كامل زي الـWebsite، وبين الحاجة اللى إنت مأجرها أو مش هتقدر تتحكم فيها تحكم كامل، زي Accounts الخاصة بيك على الـSocial Networks.

وأنا بفرق بين الاتنين لأن كل مكان من الإتنين ليه الهدف وليه الـStrategy المناسبة ليه، وعلشان تعرف تنفذ الـStrategy المناسبة لازم تعرف إيه الهدف من وجودك على كل مكان من الإتنين.

ممكن يكون هدفك من الـSocial Network هو زيادة عدد الـFollowers اللى هتوجههم للـWebsite الخاص بيك.

أما الهدف من الـWebsite أن الزوار يفضلوا أطول وقت ممكن داخل الـWebsite.

 photo rent_own_site_social_great_balance1_zps0ejsefy3.png

 

9 – User Onboarding : تعتبر أحد الطرق اللى عن طريقها بزود إحتمال رضاء العملاء الجديد عن المنتج بتاعي، ومن أحد الوسائل المستخدمة فيها هي إني بعرض الـWebsite الخاص بيا على أشخاص يستخدموه وأخود منهم Feedback عن الموقع، وعن طريق الـFeedback أقدر أعرف إيه المشاكل اللى عندي وأحلها، وفي Tools بستخدمها في العملية دي زي Peek بتبعت الـwebsite وهما بيعرضوه على بعض المستخدمين اللى بيسجلوا فيديو مدته 5 دقائق عن رأيهم في تجربتهم مع الـwebsite الخاص بيك.

 photo Capture_zps10aapzre.png

10 – JTBD : اختصار Jobs To Be Done، ودي عبارة عن طريقة هتعرف بيها ليه العملاء بيستخدموا المنتج أو الخدمة الخاصة بيك.

الـJTBD بتجاوب على سؤال ليه العميل بيستخدم المنتج أو الخدمة بتاعتك؟ ، هتحتاج تجاوب على السؤال ده لأن مش شرط إن العميل يشتري المنتج أو الخدمة لنفس السبب اللى انت عملت الخدمة أو المنتج ليه.

مثال : أحد برامج الحسابات اللى بتقوم بتسجيل الفواتير وجرد المخازن وعمل حسابات الموردين والعملاء وتسجيل الأصناف، وعمل كل ما له علاقة بالحسابات، واحد من العملاء كان بيستخدم البرنامج في محل الملابس الخاص بيه فقط علشان لو الزبون عاوز يقلل في سعر المنتج، يرفض بحجة إن الـSystem مش هيقبل تغيير السعر  !

والعملية دي تقدر تقوم بيها عن طريق عمل Interview للمستخدمين، طبعا مش كل المستخدمين ولكن بعضهم.

عن طريق بعض الأسئلة اللى هتسئلها من خلالها هتعرف السبب، والبداية هتكون بعض الأسئلة واللى عن طريقها بتعمل  break the ice أو بتحاول تبني علاقة في الأول مع العميل.

أسئلة زي :

  • إمتى اشتريت المنتج؟
  • اشتريت المنتج بالليل ولا بالنهار؟
  • هل كان في حد تاني معاك وانت بتشتري؟
  • اشتريت منتجات تانية وقتها ؟

طبعا مش هي دي الأسئلة اللى هتبني عليها الـStrategy لكن زي ماقولنا دي أسئلة في الأول “مرحلة أولى”وبعد كده بيكون في أسئلة أكثر تفصيلا موجوده هنا مع شرح كل مرحلة من الأسئلة JTBD

المصادر :

  1. مصدر 1
  2. مصدر 2
  3. مصدر3
  4. مصدر 4

 

 

Comments

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.