Uncategorized

Uncategorized Uncategorized Uncategorized Uncategorized Uncategorized

facebook_ads_vs_promoted_posts

إعرف الفرق بين Boost Posts و Promoted Posts

محتار بين إستخدام Boost Posts و Promoted Posts والخصائص الكتيرة في Facebook Advertising ؟

ومحتاج تعرف الفرق بين Boost Posts و Promoted Posts وأهم إستخداماتهم ولأن فهم الإحتلافات بينهم هتساعدك في إتخاذ قرارك السليم بناء علي الهدف اللي محتاج تحققه والميزانية المخصصة للإعلان.

في المقال ده هتعرف كل الإختلافات والمميزات واللي هتقدر من خلالها تاخد قرار الصحيح.

ليه بتدفع فلوس علشان يوصل لمستخدمين أكتر ؟

فيسبوك من خلال عدة تحديثات تم تقليل وصول البوستس  Organic Reach وعلشان كده الإعلانات هي الحل في إنك توصل لأكبر عدد ممكن لو عايز تعرف أكتر عن تحديثات فيبسبوك و News Feed

 

في البداية لازم تختار البوستس القيمة واللي فيها فائدة كبيرة للفانز أو بتقدم من خلالها منتج أو خدمة والهدف منها البيع وعلشان تعرف أكتر بوستس بيكون عليها تفاعل وتساعدك في وصول إعلانك ممكن تعرف أكتر عن Facebook Insights 

sponserd

ده مثال Sponsored واللي بتشوفه علي News Feed عندك

 

ودايما تاخد بالك من إنك تنوع المحتوي اللي بيكون Sponsored ما بين خدمات ومنتجات الهدف منها المبيعات ومحتوي يكون فيه فائدة للأدوينس عندك. ومن أهم الأمثلة لو عندك قائمة بريدية Email List ممكن تستهدفهم علي فيسبوك وتقدم لهم Sample مجاني أو كتاب pdf أو شئ متعلق بمجالك.

إمتي تستخدم Boost Post

Boost Post أسهل وأسرع طريقة في إنك تعمل Facebook Ads لأي بوست عندك بمجرد الضغط علي BoostPost

boost post

وبمجرد الضغط علي BoostPost هتظهرلك قائمة من خلالها تقدر تستهدف المعجبين بصفحتك وأصدقائهم وكمان تختار الميزانية المناسبة للإعلان.

boostpost

ومن أكبر المشاكل اللي ممكن تواجها بطريقة الإستهداف أو الـ Targeting دي إن الفانز فعلا معجبين بصفحتك ومهتمين بيها لكن مش بالضروري أصدقائهم يكونوا هما كنا مهتمين بالمحتوي اللي بتقدمه وبكده بتكون بتصرف فلوس من غير عائد.

ولو هدفك من الإعلان إنك تحصل علي تفاعل الفانز فقط أو إختيار شريحة تانية مستهدفة يبقي الأفضل تختار الإختيار التاني واللي فيها خصائص كتيرة.

targeting

خصائص الإستهداف متعددة وهتقدر تختار بناء علي العمر والنوع والسن والمكان وأكتر من 10 أنواع من الإهتمامات أو Intersects المختلفة وبعد إختيار الشريحة المستهدفة ويكون في Call to Action قوي هتقدر تحقق معدل تحويل Conversion كبير سواء علي الموقع الخاص بيك أو التفاعل مع البوست.

لكن تظل طريقة الإستهداف في PoostBoost سريعة في عمل إعلان الهدف منه التفاعل لكن لو عايز إعلان والهدف منه تحويلات للموقع الخاص بيك وعايز تقيس نسبة التحويلات دي يبقي الأفضل تعمل Conversion Pixel من خلال الـ Ads Manager

وبعد الإنتهاء من تحديد الإستهداف والميزانية تقدر تضغط علي Click More Options واللي من خلالها تقدر تحدد أزي تنفي الميزانية ومدة الإعلان وطريقة الدفع.

بعد الإنتهاء وتشغيل الإعلان هتكون محتاج تتابع الإعلان شغال إزاي تقدر تشوف الإعلان من Ads Manager

 

إمتي تستخدم Promote A Post

لعمل Promote لاي بوست عندك بيكون طريق Facebook Ads Manager أو Power Editor وهو عبارة محاكاة لمدير الإعلانات علي فيسبوك من خلاله بتقدر تعمل كل إعلاناتك الخصائص والتعديلات المطلوبة وترفعها في الآخر مرة واحدة.

وعلشان تدخل علي Ads Manager تقدر من خلال الضعط علي اللينك ده https://www.facebook.com/ads/create/ وهيظهرلك بالشكل ده.

facebook ads manager

من أهم المميزات إنك تقدر تعمل Audience أو تختار Audience موجودة بالفعل عندك

ِِAudience

كمان بالنسبة للـ Location تقدر تختار دول أو مدن معينة وتستثني دول تانية أو تختار اللي عايشين في المكان أو اللي أتنقلوا للمكان أو سافروا للمكان ده.

location

ولو في مكان معرفتش تختار كويس ممكن من خلال Drop Pin إنك تختار المكان علي الخريطة بكل سهولة.

ومن أهم الإختلافات أو المميزات لصالح Ads Manger هي الـ Targeting واللي فيها خصائص كتير ومن أهمها تحديد أو إستثناء إهتمامات معينة أو إختيار الفانز أو إستثنائهم (خصوصا لو الإعلان page like) أو المستخدمين لـ App معين عندك أو حضروا ومهتمين بـ Event

Targeting

وتقدر تعمل Schedule للإعلان وتختار الأوقات اللي يظهر فيها الإعلان وده طبعا مفيد جدا بنناء علي تحليلك للأدوينس المستهدفين schedule

في النهاية إستخدام Boost Posts أو Promoted Posts متوقف علي هدفك لكن أنا في إعتقادي الـ Promoted Post من خلال الـ Ads Manager أفضل لاني بتحكم في كل جزئية.

Comments

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.