إضافة Tab خاصة بالJobs في ال Facebook page

فيس بوك ينافس LinkedIn من خلال تحديث جديد خاص بالRecruiting. موقع Techcrunch أعلن عن ظهور Tab جديدة داخل الFacebook Page hلخاصة بيهم، الTab دي هتكون مخصصة للJobs. من خلالها هتقدر الشركات تعلن عن الوظائف المتاحة عندها. وكمان هيكون في إمكانية إنك تعمل إعلان للوظيفة علشان تقدر توصل لعدد أكبر من الناس.

طبعا الFeature الجديدة هتساعد الشركات في إنها تزود ال Traffic على الصفحات الخاصة بيها بالإضافة إلى ظهور الوظائف المتاحة عند الشركات لعدد أكبر من الناس.

facebook-jobs

وصرح أحد المتحدثين من Facebook لموقع Techcrunch إن ال Feature الجديدة تم إضافتها بناءا على ملاحظة ال Facebook لبعض الصفحات اللى بتعلن عن وظائف خاصة بيها من خلال صفحاتها، وللسبب ده أضافوا ال Option الجديد واللى في مرحلة ال Testing حاليا.

الFeature الجديدة هتأدي إلى تنافس ما بين ال Facebook وموقع LinkedIn واللى من الواضح إن Facebook كان بيمهد للموضوع من السنة اللى فاتت لما أضاف ال Profile Tags واللى تشبه فكرة ال Endorsement في LinkedIn

facebook-profile-tags

ال Feature الجديدة هتسمح للصفحات بنشر معلومات عن الوظيفة زي ال Title و ال Salary وهل الوظيفة Full ولا Part Time. كمان ال Formatting الخاص بالPost هيكون مختلف بحيث إنه يكون جذاب وملفت للنظر.

هيكون في Button إسمه Apply Now اللى ممكن المستخدم من خلاله يسمح باستخدام المعلومات ال public الموجودة في ال Profile الخاص بيه لملئ ال Application وده طبعا هيسهل عملية التسجيل.

 

المصدر : Techcrunch

Comments

التعليقات مغلقة.