إزاي تستخدم Facebook Advanced Report

 

في مقولة بتقول What you can’t measure, you can’t improve والمقالة دي معناها إن الحاجة اللى ماتقدرش تقيسها، مش هتقدر تحسن فيها، وده شئ منطقي جدا إننا لازم أقدر أقيس نتائج شغلى وأعرف الأرقام اللى أنا حققتها بدقه، علشان أقدر أعرف أنا ماشي صح وبالتالى أقدر أخد قرارات للتحسين من النتائج اللى حصلت عليها، أو ماشي في إتجاه غلط وبالتالى أبدأ أتبع استراتيجيات وأساليب جديدة.

طبعا زي ما كلنا عارفين ان واحد من أفضل المميزات اللى بتتميز بيها ال Social Media  هي إمكانية الحصول على الأرقام والإحصائيات بسهولة. أي Activity بتقوم بيها على الSocial Media تقدر تقيسها بدقة وتحصل على الأرقام اللى انت حققتها الفكرة بس في إنك تقدر تحدد ال Tools المناسبة وتتعلم إزاي تستخدمها. وواحد من ال Tool دي هي ال Facebook Advanced Report عن طريقها بتقدر تعرف الأرقام اللى حققتها من ال Ads Campaigns.

إزاي تقدر تستخدم ال Facebook Advanced Report ؟

أول حاجة هتدخل على ال Ads Manager
هيظهر عندنا ال Dashboard ألخاصة بالإعلانات اللى من خلالها نقدر نعمل Create Ad والجزأ اللى تحت من الDashboard هو اللى يهمنا .

1

عندنا فوق على اليمين Button مكتوب عليه This Month وده ال Button الخاص بالوقت أو الفترة اللى انت عايز تظهر الأرقام فيها. والحاجة تانية تحتها هي ال Performance واللى فيها ال Objectives للCampaigns اللى بتعملها وده هنتكلم عنه لسه بالتفصيل.

2

لو ضغطنا على ال Button اللى مكتوب عليه This Month هتظهرلك القائمة دي واللى فيها جزأ على اليمين فيه الفترة اللى تقدر تختارها لظهور تقريرك وعلى الشمال بيظهرلك التاريخ بالأيام والشهور.

3

بالنسبة للتاريخ في قدامك طريقتين لاختيار التاريخ، الأولى هي من الجزأ اللى داخل المربع الأحمر في شمال الصورة وهو انك تختار انك عايز أرقام الشهر ده، أو آخر 30 يوم، آخر 14 يوم، آخر 7 أيام، امبارح، أو النهاردة، وبناءا على اختيارك ده هتلاقي اختيارك ظهر في الجزأ اليمين.

4

الحاجة التانية وهو إنك تحدد انت الفترة بنفسك وده لو عايز تحدد من يوم كذا ليوم كذا، يعني مش عايز الشهر اللى فات مثلا، لا أنا عايز من يوم 26 أكتوبر لحد يوم 23 نوفمبر، وده بتقدر تعمله عن طريق انك تختار كلمة Custom وبالتالى تقدر انت تختار الأيام بنفسك.

5

 

بعد ما بتختار الفترة، الجزأ اللى تحت ده واللى بيكون مخصص لنتائج ال Campaigns أي نتيجة هتظهر فيه هتبقى في الفترة اللى انت حددتها.

6

 

بعد كده هننتقل لجزأ تاني وهو ال Performance وده اللى هنختار منه إيه الColumns اللى انا عايزها تظهرلي في التقرير. من Performance هختار Customized Columns.

7

الشاشة اللى هتظهر قدامي فيها 3 أجزاء، الأجزأ الأول خاص بال Objectives وده اللى على الشمال والجزأ اللى في الناس بحدد من الColumns اللى هتظهر في ال Report والجزأ التالت بتظهر فية ال Column اللى بتختارها.

8

الجزأ الأول هو ال Performance.

ده بيكون ظاهر فيها الObjectives الخاصة بالCampaigns بمعنى أنا عملت مثلا Campaign Video View فلو ضغط على Videos هيظهرلى قصادها كل ال Columns اللى أقدر أظهرها للCampaign الخاصة بال Video وطبعا Column مقصود بيها أرقام أنا بحصل عليها. يعني ال Column اللى هيظهر بيكون في قصادة رقم أنا حققته في ال Campaign

9

هنا هتلاقي كل الإحصائيات اللى تقدر تحصل عليها لل Video اللى انت عملت عليه Campaign. بتعرف الناس اللى ضغطت على الVideo علشان تشغله، واللى اتفرجوا على Video واللى اتفرج شاف كام ثانية من ال Video وغيرها من الإحصائيات الكتير اللى بتظهرك، كل اللى عليك انك تعمله هو انك هتضغط بالماوس في المربع اللى قصاد الإحصائية.

10

الحاجة اللى هتعلم عليها هتلاقيها هتظهرلك في المربع التالت، ولو حابب تشيل أي واحدة منهم اضغط على الX اللى موجودة فهتتحذف من التقرير.

11

آخر حاجة ضغط على Apply وكده يبقى انا ظبط ال Report الخاص بيا وأقدر دلوقتي أبص على الأرقام اللى هتظهرلي واللى بناءا عليها هقدر أخود قرارات لصالح الBusiness.

Comments

التعليقات مغلقة.