أهمية الـSecret Post.

أولا تعالى نعرف يعني إيه Secret Post.

الSecret Post بيكون Post بيظهر بإسم صفحتك في الNews feed  لمستخدمي الFacebook لكنه مش بيظهر على Timeline الخاص بالصفحة.. ليه إسم تاني وهو الإسم الشائع “Dark Post”.

إيه فايدة إننا أعمل Post سظهر في الNews feed ومايظهرش على الTimeline؟

في فايدتين أساسيتين للـDark Post :

الفايدة الأولى : في حالة إنك بتعمل A/B Testing وعندك أكتر من متغير وعاوز تجربهم، بمعنى إنك عندك أكتر من نوع محتوى وعاوز تعرف إيه النوع اللى الناس هتتفاعل معاه، فا ممكن تعمل نفس الـPost يكون Video وبعد كده تنزله كـPost مكتوب، وكمان تعملة Infographic، في الحالة دي مش هينفع تنزل نفس البوست على الصفحة بأكتر من شكل، وفي الحالة دي  إنت بتستخدم الـDark post. أو مثلا عاوز تجرب Post يكون فيه كلام فقط، وبعد كده تنزل نفس الـPost ومع الكلام صورة، ونفس الصورة ومعاها كلام تاني، وهكذا بحيث إنك تقدر توصل للحاجة اللي الناس هيتفاعلوا معاها.

يعمي ببساطة الهدف من الDark post هو الـA/B Testing انت عندك أكتر من متغير وبتبدأ تجرب إيه الحاجة اللى ممكن تجيب تفاعل أكتر والناس تهتم بيها، من غير ماتعملهم إزعاج إنك تنزل كل شوية نفس الPost بس بشكل مختلف.

الفايدة التانية : في حالة إنك بتشتغل على أكتر من Segment تقدر تعمل عدد لا نهائي من الـPosts وكل Post تستهدف بيه segment معينة، وطبعا كل Segment مش هاتشوف الـPost الخاص بالـSegment التانية.

طيب أقدر أعمل الDark post منين؟

1 – هتدخل على اللينك ده : https://www.facebook.com/ads/manager

2 – هتظهرلك كل الحسابات اللى تقدر تعمل من خلالها إعلانات، هتختار الحساب اللى هتشغل منه الإعلان ومنها هتظهر الصفحة الموجودة بالصورة، هتضغط على العلامة اللى جنب كلمة Ads Manager وبعد كده تضغط على All Tools ومنها تختار Page Posts.

-6 Ads Manager

ملحوظة : إحنا ليه بنقول ندخل على الAds Manager ونختار حسابات، على الرغم من إننا بنتكلم عن الPosts؟ لأن الDark Post علشان يظهر في الNews feed لازم يتعمله إعلان، علشان كده احنا بنحدد في الأول الحساب الإعلاني اللى هيتعمل منه الإعلان.

 

بعد ماهتضغط على Page Post هيظهرلك الآتي :

على الشمال هتلاقي Tap تقدر تختار منه الصفحة اللى انت هتعمل Create للPost عليها، وده في حالة إنك شغال على أكتر من صفحة.

على اليمين هتلاقي Create Post اضغط على الButton الخاص بيها.

2

بعد كده هتظهرلك الأنواع المختلفة للPosts اللى تقدر تعملها Create ولو لاحظت في آخر الصورة في خيارين قدامك الأول

This post will only be used as an ad وهو ده اللى احنا عايزينة، إن الPost الخاص بيا هيكون إعلان بس. بعد كده هضغط على Create.

 

3

 

وده لما اخترت نوع Post تاني بردو ظهر نفس الاختيارين..هختار الأول واضغط على Create.

4

 

كده بعد الPost ما أصبح موجود هقدر أعمل الإعلان على الPost. وتقدر تشوف كل الخطوات الخاصة بعمل الإعلان من سلسلة مقالات إزاي أعمل إعلان على الـFacebook.

وزي ما قولنا في البداية إن الهدف منه في الA/b Testing فا أنت هتحتاج تعمل أكتر من Post وتشغل عليهم إعلانات. يعني نفس الخطوات دي هتكررها تاني وأبدأ اعمل الTest الخاص بيك.

 

Comments

التعليقات مغلقة.