تجربة جديدة لملئ الـForms من خلال إعلانات Facebook

الـFacebook أعلن عن تحديث جديد بيتم اختباره الآن والتحديث هيسهل عملية ملئ بالـForms من خلال إعلانات الـFacebook وهو Lead ads .

الـFacebook حاليا بيجرب طريقة جديدة في الإعلانات للتسهيل على المستخدمين ملئ الـForms من خلال الـMobile عن طريق إعلانات الـFacebook لأن الموضوع بيكون صعب شوية إنك تدخل بيانات كتيرة للـForms عن طريق الموبايل، الـFacebook أعلن إن في ميزة جديدة بيتم اختبارها حاليا واللى من خلالها هيقدر المستخدم في خطوتين إنه يكمل أي Forms ومش هيكون مضطر إنه يكتب أي بيانات لأن الـFacebook هيستخدم البيانات اللى موجوده عنده تلقائي في إنه يملا الـForms، بمعنى البيانات اللى المستخدم دخلها مسبقا للـFacebook، المستخدم كل اللى عليه إنه هيضغط على Subscribe ثم Submit.

المصدر : https://goo.gl/lLF7np

الشرح : https://goo.gl/JQosJj

Facebook أضاف Tap في الـInsights خاصة بالـVideo

أعلن Facebook عن تحديدث جديد وهو Tap خاصة بالفيديو في الجزأ الخاص بالـInsight لمعرفة الإحضائيات عن الفيديو الخاصة بنا ومساعدة الـMarketers على تقييم أداء الفيديوهات المنشورة.

هتقدر تشوف 3 إحصائيات خاصيين بالفيديو :

1 – المشاهدات الخاصة بالفيديوهات، و مشاهدة 30 ثانية من الفيديو على مستوى فيديوهات الصفحة.

2 – الفيديوهات الأفضل من حيث أدائها، وهيعتمد تقيمهم لأداء الفيديو على الـReach، Views، و متوسط مشاهدة الفيديو للنهاية وطبعا كل ده هيكون في خلال فترة انت هتحددها.

3 – الفيديوهات اللى إنت عملتلها Share من صفحات تانية هتقدر تعرف الإحصائيات الخاصة بيها.

المصدر : http://bit.ly/1NnzyYu

الشرح : https://goo.gl/NtHMRm

Facebook أعلن عن تحديثات مهمة للمعلنين والتحديثات خاصة بكل من الـAds Manager و الـPower Editor

دلوقتي هتقدر تتابع أداء الحملات الإعلانية الخاصة بيك عن طريق شكل بياني تم إضافته بيوضح أداء الحملة الإعلانية من نفس المكان اللى بتعمل منه الإعلان.

من خلال الضغط على الـCampaign أو الـAd-set أو الـAd هتقدر تشوف الأداء الخاص بيهم من خلال الشكل البياني الموجود وكمان هتقدر تشوف مين الـAudience والـPlacement أو مكان ظهور الإعلان بحيث تكون عارف هل أداء الإعلان بيكون أفضل في الNewsfeed ولا في الـMobile أو في الـRight column وده بيساعدك في الـAB/Testing

ثانيا الـPower Editor : هو أداة مخصصة لإدارة الحملات الإعلانية الضخمة والـFacebook أضاف ليه بعض المميزات علشان تسهل علينا إدارة حملاتنا الإعلانية ومتابعتها بسهولة وكمان تحقيق عائد أفضل.

المصدر : http://on.fb.me/1RiYXmw

الشرح : https://goo.gl/vugzX0

الـFacebook أعلن عن Application جديد إسمه Moment .

دلوقتي أصبح متاح إنك تجمع كل الصور اللى انت عاوزها عن طريق Application أعلن عنه Facebook وهو Moments واللى من خلاله هتقدر تتواصل مع أصحابك وتشاركوا الصور مع بعض في مكان واحد من غير ماتضطر إنك تنقلها من تليفونه لتليفونك .

الصور هيتعملها Syncing أو مزامنة بينك وبين أصحابك بمعنى إن أصحابك هيسمحولك إنك تشوف الصور الخاصة بيهم واللى إنت موجوده فيها والعكس والصور هتتجمع في مكان واحد .البرنامج بيشتغل بتقنية
” facial recognition ” التعرف على الوجه، نفس التقنية اللى بيشتغل بيها الـTag: أوقات لما بترفع صورة على الـFacebook بيتم ترشيح أشخاص موجودين في الصورة إنك تعملهمـTag بحيث الصورة تظهر عندهم في الـTimeline، والTag تقدر تتحكم فيه عن طريق الـSetting هتختار Timeline and Tagging وتقدر تتحكم في بعض الخصائص واللى منها مين اللى يقدر يعملك Tag وكمان تقدر تراجع الـTag قبل ماينزل على الـTimeline.

المصدر : http://bit.ly/1CaJe1X

الشرح : https://goo.gl/CvmvOX

Facebook أعلن عن إضافة عامل جديد للعوامل التي يعتمد عليها في ظهور المنشورات في Newsfeed

أعلن Facebook عن دخول عامل جديد لهذه العوامل وهو عامل الوقت اللى بيقضيه الشخص في قراءة منشور ما.
واللى هيعتبر مؤشر إنك مهتم بالـPost في حالة إنك أخدت وقت في قرائته، لأن أوقات كتير بيكون في بعض المواضيع اللى بنكون مهتمين بقرائتها ولكن مش بنتفاعل معاها ولأن عدم التفاعل لا يعني عدم اهتمامك بالـPost لذلك Facebook زود عامل الوقت اللى بتقضيه في قراءة Post معين واللى هيأدي إلى ظهور النوع ده من المنشورات في ال Newsfeed
الخاص بيك في حالة إنك قضيت وقت أطول في قرائته.

المصدر : http://bit.ly/1L81iSA

الشرح : http://goo.gl/q7yWVi
إمكانية إرسال خريطة بمكانك وتصفُح أسرع في حالة ضعف الإنترنت من خلال الفيس بوك

أضاف Facebook مؤخرا تحديثين وهم : Location in Messenger – Facebook Lite

1 – Location in Messenger : الآن تستطيع إرسال خريطة بالمكان الذي تتواجد فيه عن طريق برنامج ال Messengerكجزأ من المحادثة بينك وبين أصدقائك. إذا كان هناك موعد بينكم في مكان ما وأحد أصدقائك لم يصل ولا يعرف المكان تستطيع إرسال خريطة المكان.

2 – Facebook Lite : إصدار جديد من Facebook لمستخدمي الأندرويد الذين يواجهوا مشكلة بطئ الإنترنت سيوفر لهم هذا البرنامج تجربة جيدة مع Facebook حيث أنهم مصمم للتعامل مع الإنترنت البطئ .

المصدر :

A New Way to Send a Location in Messenger

Announcing Facebook Lite

إمكانية استخدام الصور المتحركة داخل فيس بوك
الآن أصبح متاحا على Facebook استخدام الصور المتحركة خلال المنشورات على الحسابات الشخصية.

الصور المتحركة والذي يمكن استخدامها في Tumbler , Reddit أصبح الآن يمكن استخدامها على موقع Facebook ، حتى الآن الصور المتحركة لا تعمل على صفحات الشركات ولكن يمكن استخدامها من خلال الحسابات الشخصية .

المصدر: http://goo.gl/VzysqL

الشرح : http://goo.gl/VzysqL

أضاف Button خاص بال CTA للصفحات. 

مؤخرا Facebook أضاف Button خاص بال CTA والذي تستطيع من خلاله توجيه متابعيك ل Action  مثل مشاهدة فيديو , استخدام برنامج خاص بك أو التسجيل في شئ ما .

الشرح : http://goo.gl/4ct5mX

الفيس بوك سوف يتنازل عن حصته من أرباح الإعلانات لصالح المعلنين

أعلن الفيس بوك عن تحديث جديد وهو Instant Articles أو المقالات الفورية ، هذا التحديث هام للناشرين والمستخدمين في نفس الوقت ، التحديث يوفر للناشرين صيغة جديدة لنشر مقالتهم داخل الفيس بوك حيث يستطيع القارئ قراءة المقالة من داخل الفيس بوك ولا يضطر للذهاب إلى الموقع وقراءة المقالة ،

المصدر : http://bit.ly/1IxiPm8

الشرح : https://goo.gl/eY8vNb

الفيس بوك اعلن عن نسخة المحادثات من خلال المتصفح C – Web Version
يمكنك الان التواصل مع اصدقائك من موقع منفرد بدون فتح الفيس بوك
كما اضاف جزء مهم جدا خاص سيفيد جدا اصحاب المشاريع والاعمال

الشرح : http://kareemsamara.com/facebook-messenger-web/الفيس بوك اعلن  عن تقديمه لتطبيقFacebook Ads Manager App
الاعلان تم اثناء احتفاله بوصوله لـ 2 مليون معلن نشط ..مش مجرد بيعمل اعلان كل فترة … 2 مليون بيعملوا اعلانات بشكل مستمر.https://www.facebook.com/business/news/two-million-advertisers
تطبيق Facebook Ads Manager App
“متاح حتى الان لمستخدمى iOS فقط”
هايخليك تقدر تعمل اعلان جديد .. تتحكم فى الاعلانات النشطة من حيث انك توقف الاعلان او تغير ميزانيته او حتى تغير فى تاريخ الاعلان .. بعض الخواص دى كانت متاحة قبل كده .Relevance Score

موقع فيس بوك أعلن اليوم على المدونة الخاصة به
عن تحديث هيتم تطبيقه خلال الإسبوع الحالى والتحديث هو عبارة عن بيان جديد هيتم إضافته لتقرير الإعلانات الخاص بيك والبيان هو ” Relevance Score ” عبارة عن درجة الصلة بين الإعلان وبين الفئة المستهدفة من الإعلان وهيتم تحديدها بناءا على ال Feedback من العملاء بمعنى في حالة تم عمل Report أو Hide للإعلان في هذه الحالة سيتأثر ال
Relevance Score
وهو عبارة عن درجة ستكون من 1 إلى 10 حيث 10 هي الدرجة الأعلى وبالتالى الأفضل والتى ستصل إليها في حالة أن التفاعل على الإعلان جيد والمقصود هنا بالتفاعل هو الغرض من الإعلان الذي يتم تحديده في جزأ ال
Campaign .

المصدر :  http://on.fb.me/1KJQ6sH

 

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.