تجربة اسهل لملئ الـ Forms من خلال إعلانات Facebook

الـFacebook أعلن عن تحديث جديد بيتم اختباره الآن والتحديث هيسهل عملية ملئ بالـForms من خلال إعلانات الـFacebook وهو Lead ads .

التحديث مهم للمعلنين اللى هدفهم Generating Leads.

يعني إية Lead ؟

يعني ناس مهتمين بالمنتج أو الخدمة اللى انت بتقدمها واللى من الممكن إنك تحولهم لـCustomers ويشتروا منك، وأحد الطرق اللى بتحصل منها على الـLeads هي الـForms، زي الـnewsletters مثلا أو أي Forms بتقدر عن طريقها تجمع البيانات الخاصة بالناس علشان تقدر تعمله Filtration وتحولهم لعملاء.

والـFacebook حاليا بيجرب طريقة جديدة في الإعلانات للتسهيل على المستخدمين ملئ الـForms من خلال الـMobile عن طريق إعلانات الـFacebook لأن الموضوع بيكون صعب شوية إنك تدخل بيانات كتيرة للـForms عن طريق الموبايل، الـFacebook أعلن إن في ميزة جديدة بيتم اختبارها حاليا واللى من خلالها هيقدر المستخدم في خطوتين إنه يكمل أي Forms ومش هيكون مضطر إنه يكتب أي بيانات لأن الـFacebook هيستخدم البيانات اللى موجوده عنده تلقائي في إنه يملا الـForms، بمعنى البيانات اللى المستخدم دخلها مسبقا للـFacebook، المستخدم كل اللى عليه إنه هيضغط على Subscribe ثم Submit.

مين هيستفيد من تحديث زي ده ؟

هيستفيد من التحديث المستخدم العادي لأنه هيسهل عليه ملء أي Forms ومش هيكون مضطر إنه يكتب أي بيانات وده بيوفر للمستخدم وقت ومجهود لأنه مش هيكون مجبر إنه يكتب البيانات المطلوبة منه في كل Forms وبالتالى ده هيعتبر تجربة جيدة للمستخدم واللى تعتبر أحد الأهداف اللى بيسعى ليها الـFacebook إن المستخدم يكون مبسوط.

وكمان الـMarketers هيستفيدوا من التحديث لأنه هيساعدهم على الحصول على Leads أو ناس مهتمة بالسلعة أو بالخدمة اللى بيقدموها واللى بالتالى هيسهل عليهم عملية بيع المنتجات أو الخدمات الخاصة بيهم .

الـLead ads بيتم تجربتها حاليا عند بعض الناس وهيتم الإعلان مؤخرا عن الـFeedback اللى هيتم جمعها من الناس عنها.

 

المصدر : https://goo.gl/lLF7np

 

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.