كيف يكون الاستهداف في الفيس بوك أكثر دقة ؟

من أهم المميزات للتسويق من خلال السوشيال ميديا هي قدرتك على الوصول للفئة المستهدفة تحديدا والوصول إلى عملائك المثاليين .

وهذا ماتسعى المواقع  الكبرى إلى توفيره لعملاءها لجذب أكبر عدد من المستخدمين , وأحد هذه المواقع هو موقع فيس بوك والذي يقوم باستمرار بعمل تحديثات لجعل استهدافك لعملائك أكثر دقة .

مؤخرا أتاح موقع فيس بوك بعض التحديثات الخاصة بالاستهداف من حيث المناطق الجغرافية .

في حالة إنك هتستهدف منطقة مثل مدينة نصر تقدر تستهدفها فقط وتختار ” No radius ” بمعنى إنك هتستهدفها بدون أي مناطق مجاوره , وفي بعض المناطق مثل ” التجمع الخامس ” مثلا بتسبب مشاكل للبعض لأنها ليست من ضمن المناطق الموجودة , هتعمل إيه لو حبيت تستهدف منطقة زي التجمع الخامس ؟

في هذه الحالة هتختار أقرب مكان ” للتجمع الخامس ” وليكن مثلا ” مدينة نصر ” وتحتار إنك هتستهدف ” مدينة نصر ” بالإضافة إلى  10 , 25 أو 50 ميل حول مدينة نصر وبالطريقة دي هتقدر توصل لبعض المناطق الغير موجودة في الفيس بوك , وأيضا تقدر  تختار Custom  واللى هتقدر من خلالها تحدد إنت المسافة اللى هتحتاجها بالضبط في محيط المنطقة اللى هتحددها في خانة ” Location ” .

 

5

 

مؤخرا أضاف الفيس بوك ثلاث أختيار جديدة وهم :

  1. People who live in this location
  2. People recently in this location
  3. People traveling in this location

 

تلقائي الفيس بوك بيستهدف كل الأشخاص اللى في المكان المحدد في خانة ال ” Location ” سواء هما عايشين في المكان أو زاروا المكان .

1

 

 

ولكن إذا كنت عاوز تستهدف فقط الناس اللى عايشين في المكان , هتعمل إيه ؟

الموضوع لم يكن متاح من قبل لكن الآن تقدر تختار الاختيار التاني علشان تستهدف الناس اللى عايشين في المكان فقط .

2

 

وأيضا من ضمن الاختيارت التي لم تكن متاحة هي لو إنك عاوز تستهدف الأشخاص الموجودين حاليا في المكان المراد استهدافة أو كانوا في المكان من قبل ولكنهم ليسوا من سكان المنطقة , الآن تقدر تستهدف هذه الفئة عن طريق إنك هتختار الاختيار الثالث .

 

3

 

 

 

وآخر شئ تم إضافته لم يكن متاحا لك من قبل وهو لو إنك عاوز تستهدف الأشخاص المسافرين إلى مكان ما , في هذه الحالة هتختار الاختيار الأخير   .

4

 

لو حصل عندك سوء فهم بين الاختيار الثالث  ” People recently in this location ” و الاختيار الرابع ” People traveling in this location  “وشايف إنهم  نفس الشئ , تعالى أوضحلك إيه الفرق .

الفيس بوك بيقدر يحدد عن طريق المسافة كالآتي : إذا كان عميلك مثلا من سكان ” الدقي ” ” وهيذهب إلى  ” رمسيس ” , وأختيارك كان إنك هتستهدف ” رمسيس ” لو المسافة بين الدقي ورمسيس أقل من 100 ميل واختيارك كان Traveling فاالإعلان مش هيوصل للعميل, هيوصله الإعلان في حالة إن الاختيار كان ” Recently ”  , ولكن إذا انتقل العميل اللى عايش في ” الدقي ” إلى ” مدينة نصر ”  والمسافة بين ”  الدقي ”  و ” مدينة نصر ”  أكثر من 100 ميل , في هذه الحالة الإعلان هيوصل للعميل  إذا كنت مستهدف ” مدينة نصر ” واختيارك كان ” Traveling ” أما في هذه الحالة لو اختيارك كان Recently فا إعلانك لن يصل للعميل .

ما هي كيفية الاستفادة من هذا التحديث ؟

 

 

Comments

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.