تحديث Facebook Notes لكُتاب المحتوى.

أحد منتجات الـFacebook الغير منتشرة بشكل واسع هي Facebook Notes من خلالها تقدر تكتب Notes أو مقالة في أي مجال، في حالة إنك دخلت على الـNotes علشان تكتب حاجة معينة، هتلاقي الإمكانيات الموجودة فيها ضعيفة جدا، عبارة عن إنك هتكتب عنوان، ومتاح ليك بعض الأداوت اللى من خلالها تعمل تنسيقات بسيطة للNote أو المقالة اللى هتكتبها.

Capture

Capture12

 

الجديد إن Facebook بدأ يجرب بعض المميزات والتحديثات اللى هتغير من الشكل القديم للـNotes وكمان هتقدر تضيف صور وتتحكم في حجم الصورة، هتقدر تضيف هاشتاج، وكمان هتضيف لينكات داخل الـNotes، ومن خلال ميزة Tag هتقدر تختار أشخاص يشوفوا الـNote والتعامل معاها هيكون زي الPosts العادية إنك تقدر تخليها للـFriends فقط أو تكون Public.

وده اللى أكدوا موقع thenextweb في حواره مع أحد متحدثي الـFacebook.

Capture2

 

وهنا أحد الأشخاص اللى ظهرت عنده التحديثات الجديدة هتكون بالشكل الموجود هنا : Facebook Notes.

الفترة الأخيرة بدأ الFacebook يهتم بأكتر من حاجة منها الـVideos وظهر الإهتمام ده من خلال المميزات الكتير اللى أضافها للتحكم في الفيديوهات وظهورها بشكل أفضل، وكمان بدأ يشارك الأرباح مع منتجي محتوى الفيديو، وبالنسبة للمقالات أعلنوا عن تحديث Instant article واللى من خلاله هتقدر تعمل إعلاناتك داخل المقالات والأرباح هتكون ليك بشكل كامل.

وآخر تحديث الـNotes واللى هيهم كتير من كتاب المحتوى، لأنه هيكون فرصة ليهم في ظهور وانتشار محتواهم بشكل أكبر، الـFacebook مستحوذ على نصيب الأسد في عدد مستخدمي وسائل التواصل الإجتماعي في مصر، ودي هتكون ميزة لأي حد بيكتب محتوى في ظهور محتواه على نطاق أوسع.

إزاي ممكن نستفيد من التحديث 

  1. كُتاب المحتوى لازم يستغلوا الفرصة علشان يحققوا انتشار أكبر واللى هيكون من خلال المميزات اللى هيضيفها الـFacebook للـNotes واللى هيكون أحد المميزات هو الـReach، لأن Facebook دائما في بداية إعلانه عن منتج جديد أو أحد التحديثات الجديدة بيكون في زيادة ملحوظة في الـReach علشان الموضوع يحقق انتشار أكبر.
  2. كُتاب المحتوى المبتدأين واللى مش عندهم موقع خاص بيهم هيقدروا يبدأوا في الكتابة داخل الNotes ويحققوا انتشار أكبر.

 

قولنا تقدر تستفيد إزاي من تحديث الـFacebook Notes.

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.