facebook ads updates

فيسبوك أطلقت Reach Objective كهدف جديد لحملاتها الإعلانية

فيسبوك أطلقت Reach Objective كهدف جديد لحملاتها الإعلانية والهدف منها عرض أو وصول إعلانك لأكبر جمهور ممكن للميزانية اللي أنت حددتها.

قبل كده عن طريق أهداف تانية لحملات Facebook كان من الممكن الوصول لنفس الهدف أو علي الأقل مشابه له إلي حد كبير من خلال التحكم في الظهور Impressions لكن في Reach Objective فيسبوك هتعرض إعلانك لأكبر عدد مرات ممكن.

ممكن يكون Reach Objective معناه مختلط شوية عند البعض لكنه ببساطة هو إن فيسبوك بتركز علي Volume of Impressions أكبر من عدد الناس المستهدفة للوصول ليها.

معظم المعلنين بيستخدموا الـ Buying Type الإفتراضي وهو Auction “المزاد” في إنشاء الحملات الإعلانية، Reach and Frequency مجرد خيار مش هدف Objective.

facebook-reach-and-frequency

وفي حالة إختيار  Reach and Frequency هيكون متاح 7 خيارات للـ Objective من ضمنها New Reach objective وهتكون قائمة الإختيار بالشكل التالي:
facebook-reach-and-frequency-2

صحيح في حالة إختيار  Reach and Frequency كـ Buying Type هتسمحلك بإختيار cap frequency g لكن الخصائص المتاحة ad set بتكون مختلفة واللي بتختار منها عدد التكرار Frequency وعدد مرات الظهور Impressions every day وتختار منها الأيام اللي انت عايزها.
facebook-reach-and-frequency-3

الخيارات المتاحة ليك هتكون محدودة يعني مش هتقدر تستهدف Custom Audiences أو تختار السعر يدويا manual bidding والأهم يكون متوسط حجم الشريحة المستهدفة لا يقل عن 200 الف شخص لكل دولة في حالة إستهداف أكتر من دولة.

Reach objective

من خلال Power editor بيتم إختيار هدف الحملة زي أي حملة إعلانية
facebook-reach-objective

أو من خلال Quick Draft لإنشاء حملة جديدة
facebook-reach-objective-2

إعلانات Reach Objective متاحة للظهور فقط للموبايل والكمبيوتر علي “desktop” وإنستجرام وغير متاحة للظهور علي Right Column أو Audience Networks
facebook-reach-objective-6

بالنسبة للـ Optimization & Delivery تقدر تختار تختار أتوماتيك أو مانيوال bidding و Frequency crapping
facebook-reach-objective-1

هنا بقي أهم جزئية وهي frequency capping
facebook-reach-objective-3

الجزئية دي بقي كانت مشكلة لكثير من المعلنين واللي كانت بتواجهم مشاكل frequency issues لأنك دلوقتي تقدر تختار كمان Impressions بالشكل ده:
facebook-reach-objective-4
الإعلانات المتاحة:

  • Promote an existing post
  • Promote a single link from scratch
  • Promote a carousel
  • Promote a video or slideshow
  • Promote a Canvas

مقارنة مع Daily Unique Reach ؟

حتي الآن المعلنين يقدروا يتحكموا في اقليل معدد التكرار عن طريق إختيار  Daily Unique Reach bidding option facebook-daily-unique-reach

Comments

التعليقات مغلقة.