تقرير : أهم الموضوعات على Facebook في سبتمبر

واحد من أهم المميزات اللى بتتميز بيها ال Social Media هي الإحصائيات. إمكانية الحصول على أرقام وإحصائيات من الSocial Media من الحاجات السهلة واللى أي حد يقدر يقوم بيه، وكمان الإحصائيات بيكون ليها أكتر من طريقة سواء من الFeatures نفسها اللى بتكون موجود داخل مواقع الSocial Media واللى بتقدمها للمعلنين علشان يحصلوا على معلومات وأرقام تفيديهم في شغلهم. أو Tools منفصلة عن مواقع الSocial Media بردو من خلالها بتقدر تحصل على أرقام وإحصائيات مختلفة.

في مارس 2016 ال موقع Facebook أصدر تقرير  بعنوان “Topics to Watch” والتقرير ده بيوضح أكثر المواضيع اللى الناس اهتمت بيها على Facebook والموضوع بيكون عن طريق قياس الConversation اللى بتتم حول موضوع معين وحجم ال Mention اللى حصل عليه الموضوع ده.

التقرير بيكون موضح الموضوع وحجم التفاعل عليه والزيادة اللى تمت خلال فترة معينه بالإضافة ل Chart للعمر والنوع علشان تعرف مين أكتر فئة تفاعلت مع الموضوع ده.

facebookiq_topicstowatch_mar2016_us3

مؤخرا أصدر ال Facebook آخر تقرير عن ال Topic to Watch واللى بيلقي الضوء على بعض الموضوعات المختلفة اللى المستخدمين اهتموا بيها في الفترة من سيبتمبر 2015 ل سيبتمبر 2016. والصورة اللى تحت بتوضح المواضيع اللى الناس اهتموا بيها و الCharts الخاصة بالزيادة في تفاعل المستخدمين على موضوع ما وكمان العمر والنوع للمستخدمين.

facebookiq_topicstowatch_sep2016_us

هل أنا كـAdvertiser هستفيد من تقرير زي ده ؟
طبعا مش كل المواضيع هتكون ليها علاقة بالBusiness الخاص بيك، لكن في حالة إن موضوع الناس مهتمة بيه وليه علاقة بيك فلازم تكون جاهز إنك تستغل ده، وتستفيد منه أكثر استفادة، وتكون جزأ من الـConversation الخاصة بالموضوع ده. التقرير كمان في ميزة إنه بيوضحلك النمو الحاصل في التفاعل مع موضوع معين، ودي ميزة إنت ممكن تستغلها في إنك تتوقع إيه الموضوع اللى ممكن الناس تهتم بيه خلال الفترة الجاية أو الموضوع اللى الناس اهتمامها بيزيد بيه علشان تكون جاهز كـBusiness في الاستفادة من ده.

Comments

التعليقات مغلقة.