إزاي تستهدف زوار موقعك بإعلانات الـFacebook.

إزاي تستهدف زوار موقعك بإعلانات الـFacebook.

واحد من أهم المميزات اللى بتميز الإعلانات على الـFacebook هي الـTargeting. من خلال الـTools المختلفة والمجانية اللى بيوفرها Facebook للمعلنين هتوصل للشريحة المستهدفة وهتحقق نتائج كويسة من إعلاناتك.

واحدة من الـTools دي هي الـWebsite Costume Audience واللى عن طريقها بتستهدف زوار موقعك. وأهم ميزة للاداة دي إنها بتستهدف فعلا أكتر ناس مهتمة بالمنتج أو الخدمة اللى انت بتقدمها، لأنهم بالفعل زاروا الـWebsite  ومعنى إنهم دخلوا على الـWebsite ده مؤشر إن هما فعلا مهتمين بالحاجة اللى انت بتقدمها وده هيكون عامل قوي لنجاح إعلانك وإن الـConversion هيكون أعلى.

إزاي أقدر أستخدم  الـWebsite Costume Audience

الموضوع سهل جدا..اللى بيتم إنك بتطلب كود من الـFacebook والكود ده بيكون ليه مكان معين في الـWebsite مجرد ما الكود يتكتب في مكانه بيبدأ الـFacebook يسجل الزوار اللى دخلوا على الموقع في Data base خاصة بيه وبعد كده إنت هتقدر تعمل إعلان تستهدف فيه الناس اللى زارت الموقع أو زارت صفحات معينة وهنقول دلوقتي إزاي.

 

فيه 5 خطوات من خلالهم هتقدر تستفيد من  الـWebsite Custom Audience

 

خطوة 1 : الدخول على الـAds Manager

خطوة 2 : هتظهر عندك الحسابات الخاصة بيك، هتختار منها الحساب اللى انت هتستخدمه.

1

خطوة 3 : في الصفحة الجديدة اللى ظهرت، هتلاقي فوق على اليمين كلمة Ads Manager اضغط على علامة التلات خطوت اللى جنبها ومنها اختار All Tools وبعدين Audiences.

2

خطوة 4  : هتظهرلك الصفحة اللى منها هتقدر تعمل Create للـAudience

3

خطوة 5 : من Create Audience هختار Custom Audience.

4

خطوة 6 : هيظهر مجموعة من الاختيارات هتختار منها Website Traffic.

5

خطوة 7 : والخطوة دي هتكون في أول مرة فقط وهي الموافقة على بعض الشروط.

9

خطوة 8 :  علشان تظهر الـCode اللى هتكتبة في الموقع بتضغط على علامة الترس الموجودق قصادك تحت على الشمال.

10

خطوة 9 : والخطوة دي لو انت مش فاهم برمجة هتحتاج المبرمج اللى عملك الـWebsite هو اللى يعملها وهو إنه ياخود الكود ده Copy و يعمله Past في المكان المخصص ليه في الـWebsite
6

خطوة 10 : هنا في 3 حاجات هنختارهم .

1 – هحتاج الـFacebook يسجل في الـData base عنده مين تحديدا من زوار الموقع، هل أي حد دخل الموقع، أو الزوار اللى دخلوا على صفحات بعينها وهكذا وهنتكلم عن الجزأ  بالتفصيل في الخطوة الجاية.  

2 – بحدد التوقيت اللى بناءا عليها الناس هتفضل متسجلة عندي في الـData base يعني لو اخترت مثلا 30 ده معناه إن هيتم تسجيل الزوار اللى دخلوا على الموقع خلال 30 يوم، بعد ال 30 يوم بيكون في زوار جداد دخلوا وطبعا الـData base بيدخل ليها ناس جداد، إلا لو شخص دخل مرة تانية الموقع في الحالة دي هيكون موجود في الـData base. أقصى مدة تقدر تحددها هي 180 يوم.

3 – ده المكان المخصص لإسم الـAudience وهنا انت بتحدد أي إسم.

7

خطوة 11 : من الـWebsite Traffic في 4 اختيارات أساسية.

8

الأول : معناه إننا بقول للـFacebook كل الناس اللى هتدخل على الـWebsite.

الثاني : الزوار اللى دخلوا على صفحات معينة.

الثالث : الناس اللى زارت صفحات معينة وصفحات تانية لا.

الرابع : الناس اللى مادخلتش على الموقع لفترة معينة.

 

خطوة 12 : مبدأيا اختار أول اختيار اللى هو أي شخص زار الموقع وبعدين حدد المدة اللى انت عاوزها، وأخيرا هتختار إسم للـAudience وبعد كده هتضغط Create Audience.

12

كده إنت بقى عندك Data base هيتم فيها تسجيل جميع زوار موقعك بشكل Automatic بمجرد دخولهم للموقع، في المقالة الجاية ان شاء الله هنتكلم عن باقي الاختيارات وازاي تستهدف الناس زارت صفحات معينة وغيرها من الاختيارات المختلفة وهنتكلم كمان عن إزاي نبدأ نربطها بالإعلان على الـFacebook.

 

Comments

التعليقات مغلقة.