سمعت قبل كده عن الـGIGA selfie ؟

شوفوا الـSelfi يبقى إزاي يا متعلمين يابتوع المدارس  !

أحد شركات السياحية الاسترالية ابتكرت فكرة عبقرية علشان تسوق للأماكن السياحية في إستراليا عن طريق الـSelfi ولكنه Selfi بطريقة جديدة ومبتكرة.

الشركة ابتكرت الـGIGA selfie Machine واللى عن طريقها هتقدر تاخود Selfi من مسافة 100 متر!
أيوه 100 متر، لأن الموبايل هيكون في Connection بينه وبين الـMachine واول ما هتستخدم الموبايل الـMachine بتلقط الصورة وبتتبعت ليك في نفس الوقت في رسالة على الموبايل.

والفكرة هنا إن الصورة هتكون من مسافة 100 متر وهيظهر فيها المكان اللى انت اتصورت فيه، ودي هتكون دعاية كويسة للمكان، لتشجيع السياحة. كمان الصورة هتقدر تعدل عليها وتعملها Share مع أصحابك على الـSocial Media .

ودي مش أول مرة شركة سياحة استرالية تبتكر فكرة عبقرية بالشكل ده ، لأن في 2008 شركة Queensland صاحبة فكرة The Best Job In The World واللى كانت من أروع الـCampaigns اللى اتعملت وحصلت على تغطية إعلامية ضخمة جدا بدون ما الشركة تدفع أي مبلغ في الدعاية اللى اتعملت لأن الفكرة كانت جديدة ومبتكرة وكل وسائل الإعلان اتكلمت عنها، وعلى الرغم من أن الوقت ده كان وقت ركود وكانت السياحة بتعاني إلا إن الشركة قدرت بفكرة عبقرية تسوق لنفسها بدون ما تدفع أي فلوس، تفاصيل أكتر عن الحملة هتلاقوها هنا :The Best Job In The World

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.