Facebook News Feed

كيفية عمل Facebook News Feed والإستفادة منها ؟

هدفك دائما إن محتواك يكون ظاهر في News Feed وعليه تفاعل؟
ومش عارف ليه Facebook بيعطي أولوية لأنواع من المحتوى إنها تظهر أكتر من غيرها؟
في المقال ده هتعرف كيفية عمل Facebook News Feed والتغلب علي تحديثات فيس بوك المستمرة والإستفادة إن محتواك يكون ظاهر وعليه تفاعل لأكبر فترة ممكنة.

أيه العوامل اللي من خلالها بتعمل Facebook News Feed ؟
العوامل التي بيتم عليها ترتيب ظهور المحتوي في فيس بوك كانت معروفة بإسم Edgerank واللي تم إستبدالها بـ Facebook Algorithm والتى بتعتمد على أكثر من 100000 عامل مسؤلة عن وصول محتواك لمتابعيك. ولأن فيس بوك بيحاول دائما في تقديم أفضل تجربة للمستخدم من خلال الخوارزميات والإستقصاءات اللي من خلالها بيحدد المحتوى والأشخاص الأكثر إهتماما للمستخدمين.

 

أهم العوامل اللي المسؤلة عن الـ News Feed Algorithm

  • فيس بوك يعطي الأولوية لظهور المحتوي في News feed بناء على الوقت اللي يستغرقه المستخدم في متابعة محتوى مشابه 
    وده من خلال الوقت اللي يستغرقه المستخدم في قرأة ومشاهدة المحتوي هيقدر يعرض مواضيع مماثلة.
    إزاي تستخدم الوقت اللي بيستغرقه المستخدم في مشاهدة المحتوي لصالحك ؟
    ظهور المحتوي الخاص بيك في News Feed هو فرصتك الحقيقية علشان كده لازم تتأكد من أكتر محتوى المستخدمين بيتفاعلوه معاه وتبدأ في عمل محتوي مشابه. والهدف الحقيقي إنك تتأكد من إن المستخدمين قضوا أكبر وقت ممكن في مشاهدة المحتوى وخصوصا الـ Videos and Instant Articles.

 

  •  فيس بوك بيخطط لتنويع مصادرالمحتوي في News Feed
    توصل فيس بوك من خلال Feed Quality program إن المستخدمين بيفضلوا ظهور محتوي متنوع ومن مصادر مختلفة عن ظهور أكتر من محتوي لمصدر واحد وبكده إذا كنت بتنشر أكتر من 5+ بوست في اليوم ممكن تواجه مشكلة.

facebook Feed Quality program

 

  •  فيس بوك  يريد ربط المستخدمين مع أكتر محتوي مهتمين بيه.
    صرّح: Adam Mosseri VP, Product Management for News Feed at Facebook  أن مهمة  Facebook  حاليا هي ربط المستخدمين مع  أكتر محتوي مهتمين بيه وده بيعتمد علي عدة عوامل ( الناشر, وقت نشر المحتوي, نوع المحتوى والتفاعل معاه).

Facebook Algorithm

  •  فيس بوك بيتابع أكترنوع محتوى المستخدم بيفضله ويتفاعل معاه
    من خلال عدة عوامل يستطيع Facebook  تحديد الأولوية لظهور المحتوي في News Feed الخاصة بالمستخدم ومن أهم تلك العوامل نوعية المحتوي اللي بيحصل علي أكتر تفاعل سواء “صور, فيديو, نص أو رابط” وإذا كان تفاعل المستخدم أكتر مع الصور فهتكون الأولوية لظهور الصور عن الفيديو ولذلك هتلاحظ عند تشغيل فيديو أومشاهدة صور إقتراح من فيس بوك بمشاهدة المزيد أو See more

    Facebook news feed

 

  •  حجم التفاعل يعطي أولوية أكبر لطول فترة ظهور المنشور في News Feed
    من العوامل الأخري اللي بتحدد ظهور المنشور حجم التفاعل وأحدث المنشورات, فالتفاعل بيكون عامل في إستمرار ظهور المنشورات لعدة ساعات أو أيام عن المنشورات اللي تم نشرها حديثا واللي حصلت علي تفاعل أقل.
    Facebook Engagement Can Beat Recency

فيس بوك يعطي صلاحيات للمستخدمين للتحكم في ظهور News Feed
من عدة خيارات يمكنك التحكم في ظهور المحتوي المهتم بيه أو تجاهله من خلال follow, unfollow, Hide. وكمان تقدر تتابع  الصفحات أو الأشخاص وتشاهد المحتوي اللي بيقدموه بإستمرار من خلال See First

Facebook see first
في النهاية يجب أن تتابع الإحصائات الخاصة بالمعجبين بصفحتك من خلال Insights  ومعرفة أفضل محتوى ووقت متواجدين فيه والتطوير بإستمرار.

المصدر:
http://tcrn.ch/1WMR1Be
http://bit.ly/27RzfRl
http://bit.ly/1U7ZVmA
http://on.mash.to/1YWBgWc
http://bit.ly/1XShzkf

Comments

التعليقات مغلقة.