3 – إزاي أعمل إعلان على الـFacebook

مقالة النهاردة هتكون المقالة التالتة في سلسلة مقالات إزاي أعمل إعلان على الـFacebook. بدأنا السلسة في أول مقالة عن أهمية عمل إعلان على الفيس بوك وقولنا إن في 7 مميزات رئيسبة لإعلانك على الـFacebook وهي :

1 – عدد المستخدمين اللى بيزيد كل دقيقة، بالإضافة إلى زيادة الوقت اللى بيقضوه علىFacebook.

2 – سهولة عمل الإعلان من خلال بعض الاختيارات البسيطة.

3 – وجود Options ومميزات كتيرة داخل الأدوات اللى بيوفرها Facebook.

4 – إنك تقدر تحدد شريحتك المستهدفة وتظهر الإعلان للشريحة دي فقط.

5- سعر الإعلان بيكون أرخص بالمقارنة بـPlatforms تانية زي Twitter مثلا.

6 – تقدر تعدل الإعلان في أي وقت.

7 – عن طريق الـInsights بتقدر تعرف هل إعلانك حقق نتائج كويسة ولالا.

 

المقالة الأولى كانت 1 – إزاي أعمل إعلان على الـFacebook واستعرضنا فيها الDashboard الخاصة بالإعلانات وشرحنا كل جزء فيها وقولنا فايدته إيه.

تاني مقالة في السلسلة كانت 2 – إزاي أعمل إعلان على الـFacebook ودي بدأنا نتكلم فيها عن الخطوات اللى أمشي عليها علشان أعمل إعلان على الـFacebook وشرحنا جزء الـCampaign ودخلنا على الـAd set واللى وقفنا فيها عند الـBudget.

 

1

 

أول حاجة في الBudget في اختيارين Daily أو Lifetime.. إيه الفرق بينهم؟

الاختيار الأول Daily يعني يومي وده معناه إن الرقم أو المبلغ اللى هتكتبة في المربع هيتصرف بشكل يومي يعني لو كتبت 11 $ ده معناه إنك هتصرف كل يوم 11$

بعد ما هتحدد الميزانية قدامك اختيارين الأول Run my ad set continuously starting today وده الإعلان هيفضل شغال ويصرف ال 11$ كل يوم لحد ما إنت تعمله Pause أو تعدل فيه أو تاخد أي Action غير كده الإعلان شغال.

الاختيار التاني هو Set a start and end date وده بتحدد تاريخ وساعة بداية ونهاية للحملة، يعني هتبدأ الحملة في يوم 11 أكتوبر الساعه 9:30 صباحا وهتنتهي 11 نوفمبر 1:30 مساءا وكل يوم هتصرف 11 $ اللى حددتهم.

3

أما لو اخترت Lifetime فا ده معناه إنك بتقوله قسم الرقم أو المبلغ اللى هحددهولك على الأيام اللى هحددها للحملة، يعني لو أنت مثلا عندك حملة هتبدأ يوم 11 أكتوبر وتنتهي يوم 11 نوفمبر وكتبت إن الميزانية 350$ ده معناه إنه هيقسم ال 350$ على الفترة اللى حددتها.

وبتقدر تحدد الأيام من الجدول الموجود في الصورة، بتحدد اليوم والساعة اللى هتبدأ فيها الحملة والساعه واليوم اللى هتنتهي فيها. 2

بعد كده هتيجي خطوة الـOptimization.

4

الOptimization فيها 3 اختيارات.

الأول Post Engagement : وده لو انت هدفك من الإعلان تفاعل، لو عايز الناس تتفاعل أكتر مع إعلانك عن طريق الLikes و الComments و الShares بتختار أول اختيار، وهنا الـFacebook بيساعدك إنك توصل لأكتر ناس مهتمه إنها تاخد Action تجاه المحتوى الخاص بيك.

 

الاختيار التاني Impression : وده في الـCampaign اللى الهدف منها Awareness، لو أنا عايز الناس تشوف المحتوى بتاعي ومش مهم إنهم يتفاعلوا أو لا المهم إن المحتوى يوصل لأكبر عدد ممكن من الناس.

 

تالت اختيار وهو الDaily Unique Reach : وده بيمنع تكرار ظهور الإعلان للشخص أكتر من مرة في اليوم، يعني إعلانك هيظهر مرة واحدة فقط لكل شخص في اليوم.

إيه أحسن اختيار فيهم؟؟؟؟

مفيش حاجة إسمها أحسن وأسوء، الموضوع على حسب هدفك إنت من الإعلان، بناءا على هدفك وبناءا على النتايج اللى عايز توصلها بتحدد الاختيار الأنسب ليك.

5

بعد كده بحدد الـBid ودي اللى بناءا عليه بتبدأ تتنافي مع المعلنين الآخرين ومن خلاله الFacebook بيعملك Optimize وده معناه المبلغ اللى انت عايز تتدفعه للـAction، يعني لو إنت مثلا اخترت فوق إنك عايز Engagmemnt فا الAction الواحد زي الLike أو Comment أو Share إنت عايز تدفع فيه كام؟

ممكن تختارة يكون Automatic وده الFacebook هو اللى بيحددهولك بناءا على المنافسة والمعلنين التانيين وده سواء عالى أو قليل هو بيختار الأنسب.

أما الManual فا إنت اللى بتحدد بس نفترض مثلا إنك اخترت إننا عايز للAction أصرف 3 سنت والمنافسة في الوقت ده على الشريحة اللى انت بتستهدفها كانت 5 سنت، في الحالة دي إعلانك بيقف لحد ما المنافسة تقل، أو إنت تكون ملاحظ ده وتبدأ ترفع الBid تعدله مثلا ل 4 سنت، لو بدأ يحقق نتائج تمام، لسه مش بيحقق ارفعه كمان شوية وهكذا، يعني الManual ده بيعتمد عليك انت وعلى مراقبتك للإعلان وبيتطلب كل شوية تشوف النتائج وبناءا عليها تاخود الAction المناسب.

6

الجدول اللى ظاهرلك في الصورة ده هيظهرلك فقط لو إنت اخترت الـBudget تكون Lifetime. من الجدول بتقدر تحدد الأيام والساعات اللى عايز إعلانك يشتغل فيه، زي ما هو ظاهر الجدول متقسم مربعات وكل يوم قصادة عدد ساعات اليوم ال 24.

هتشوف إنت عايز إعلانك يشتغل يوم إيه والساعه كام وتضغط على المربع الخاص باليوم والساعة اللى انت حددتهم.

في الصورة أنا مثلا اخترت إن إعلاني هيشتغل يوم الثلاثاء من الساعه 6 صباحا ل 7 صباحا، وهيقف باقي اليوم طالما.

يوم الأربع هيشتغل من 1 مساء ل 2مساء ومن 3 ل 4 وهكذا.

الإعلان مش هيشتغل في في الساعات اللى أنا محددها.

7

الـDefault الخاص بإعلانك بيكون Standard اللى ظاهره في الصورة، وده معناه إن إعلانك بيظهر على مدار اليوم، لكن في اختيار تاني لو انت عايز إعلانك يظهر لأكبر عدد ممكن من الناس في وقت قليل، لو مثلا عندك Event ومحدد بوقت معين في الحالة دي بتختار الAccelerated وده هيظهرلك إعلانك لعدد كبير من الناس في وقت أقل لكن هنا التكلفة ممكن تكون أكبر، لكنه مش هيتعدى الميزانية اللى انت حددتها.

8

آخر حاجة وهو اختيار الPost اللى هعمله الإعلان.

أول حاجة هتختار الصفحة، وبعدها لو انت عايز الإعلان يظهر على Instagram بتربط الحساب عن طريق Add an Account الموجودة في الصورة، بتدخل بيانات الحساب بتاعك وبعد كده إعلانك بيظهر كمان على Instagram.

الاختيار التالت هو Post وده اللى بتحدد فيه الPost نفسه اللى هتعمله إعلان.

وفي الجزأ اليمين بيعملك Preview لشكل الPost هيكون عامل إزاي لما يظهر للناس في الDesktop، Mobile أو الRight Column.

9

Comments

التعليقات مغلقة.