تحديث : أدوات جديدة من Facebook لزيادة الRecommendations

 

لو هتسافر تقضي أجازة أو بتدور على مطعم، محل أو شركة تتعامل معاها ال Recommendation اللى هتاخدها من أصحابك والناس اللى حواليك هتكون أكتر مصدر انت تثق فيه وبناءا عليه هتاخود قرار بإنك تروح للمطعم أو تشتري من المحل اللى أصحابك رشحوه ليك. العملية اللى تمت دي اسمها Word Of Moth، أنا روحت كمان عجبني فا هبدأ أتكلم عن المكان بصورة إيجابية وده هيكون عامل مساعد للمكان إن سمعته تكون كويسة عن طريقي وبالتالى عملاء المكان هيزيدوا والBusiness هيستفيد. ولو اتكلمنا على الSocial Media نقدر نقول إنها زودت وساعدت على انتشار الWord Of Moth بشكل أكبر من خلال الـTools والتحديثات المختلفة الى بتقدمها بشكل مستمر.

الـFacebook أعلن عن بعض التحديثات اللى هتساعد الناس إنها تقدر تحصل على Recommendations عن أي حاجة بيبحثوا عنها زي السفر، أماكن الأكل، أو أماكن الشراء وغيرها من الحاجات اللى ممكن تكون بتبحث عنها.

 
لما تكتب Post على صفحتك تسئل عن Recommendations لأماكن معينة الـFacebook هيسمحلك باستخدام Feature جديدة خاصة بالRecommendation. لو ال Feature عملتلها Turn on أصحابك هيقدروا يكتبوا Comments باقتراحتهم للأماكن وكلها هيتم حفظها في مكان واحد علشان تقدر ترجعله في أي وقت.

كمان هتقدر تروح على Recommendation bookmark وتسئل على أي حاجة أو ترد على أسئلة أصحابك.

rex

الوصول للـEvents.
كمان الFacebook بيسعى إن تجربتك مع ال Events تكون أفضل. تم تغيير شكل ال Bookmark الخاصة بالEvent علشان الوصول لأي Event يكون أسهل وتجربتك تكون أفضل. هتقدر تتابع ال Activity الخاصة بأصدقائة على أي Event وكمان هيجيلك Recommendations ل Events تحضرها وال Recommendations دي هتكون بناءا على Events انت حضرتها قبل كده أو بناءا على أصدقائك اللى هيحضروا.
الشكل الجديد هيبدأ يظهر في الولايات المتحدة خلال الأسابيع الجاية.

eventsdiscovery
سهولة التفاعل مع الشركات المحلية على الFacebook
الFacebook كمان بيقدم طريقة جديدة لتسهيل التفاعل بين المستخدمين والشركات المحلية وكمان هيساعدك انك تاخد Action بسرعة وده هيكون بمجرد حصول المستخدم على مكان حابب يزورة أو طلب معين هيعمله.

أولا طلب الأكل : دلوقتي هتقد تطلب الأكل من صفحة المطعم نفسه مباشرة. هتضغط على Start Order وتقدر تطلب الOrder بتاعك.

طلب ميعاد : الأماكن اللى بتتطلب إنك تاخد ميعاد الأول قبل ما تزورها زي عيادة الطبيب مثلا. هتقدر تعمل ده من خلال الصفحة.

الحصول على Quote : بعض الصفحات هيكون فيها Button إسمه Get Quote هتقدر منه تطلب Quote من المكان.

الحصول على Tickets سواء لفيلم أو Events : هتقدر تشتري الTickets مباشرة من ال Facebook Page.

cta-all-phone2

التحديثات وال Features الجديدة بدأت في الصفحات الموجودة في الولايات المتحدة، وخلال الشهور الجاية هيبدأ الFacebook في تقديم تحديثات و Features جديدة للمستخدمين.

 

Comments

التعليقات مغلقة.