زود مبيعاتك من خلال الـFacebook Smart Ad Process

الـTools المجانية اللى بيقدمها الـFacebook كتير ومفيدة جدا، وتقدر تستخدم كل Tool منها على حدا وتحقق منها نتائج رائعة، لكن إيه رأيك لو قولتلك إنك ممكن الـTools دي تربطها ببعضها بحيث تقدر توصل لكل عميل المحتوى المناسب، في الوقت المناسب!

من خلال الـSystem اللى بيقدمهولك الـFacbook تقدر تعرف كل اللى بيتم على موقعك وتربط ده بالإعلانات اللى بستهدف بيها عملائك على الـFacebook بحيث إن الميزانية اللى تصرفها فعلا تصرفها على الناس المهتمة بإعلانك واللى هيكونوا حريصين على إنهم يشتروا منك، وبكده تكون قدرت تحقق أعلى ROI ” العائد من الإستثمار” بمعنى المبلغ اللى بتصرفة مقابل الدخل اللى بيجيلك.

مثال :

لو عندك موقع بتقدم فيه منتجات خاصة بالأولاد ومنتجات خاصة بالبنات، تقدر من خلال System الـFacebook تعرف البنات اللى دخلوا على صفحة معينة وتبعتلهم إعلان على الFacebook بالحاجة اللى هما مهتمين بيها، ونفس الكلام مع الأولاد.

كمان لو بتبيع منتجات من خلال الـWebsite تقدر تعمل إعلان للناس اللى وصلت لصفحة الشراء ولكنها ما أخدتش قرار الشراء، ممكن مثلا تعملهم Offer من خلال الإعلان وهكذا،

كمان الناس اللى اشترت هتقدر تعملهم إستثناء من إعلان الـfacebook بحيث إنه مايظهرش ليه إعلان لنفس المنتج اللى اشتراه، أو تبعتله إعلان تاني لمنتج مرتبط بالحاجة اللى اشتراها، يعني هو اشترى تيشيرت، إنت ممكن تعرضلة بنطلون أو Shoes وهكذا.

كل الكلام ده محتاج System قوي علشان يقدر يعمل Manage لكل العمليات دي، الـSystem ده موجود في الـFacebook ومجاني كل اللى انت هتدفعه هو فلوس الإعلانات فقط!

عبارة عن إيه الـSystem ده؟ 

عبارة عن بعض الـTools والـFeatures اللى هنوضحها دلوقتي وهنقول إزاي نستخدمها.

  1. Website Custom Audience
  2. Conversion Tracking
  3. Multi Product Ads
  4. Dark Post

أولا الـWebsite Custom Audience ده عبارة عن كود من الـFacebook بتربطة بالموقع الخاص بيك، وفايدته إن أي حد بيدخل على الموقع أو صفحة في الموقع، بيتسجل في Data base في الـFacebook تقدر تستهدف الـData Base دي بإعلان أو تعملها إستثناء من إعلان سواء Include أو Exclude.

إيه اللى هستفيدة لما يكون عندي Data Base بالناس اللى زارت الموقع أو صفحة في الموقع؟ 

  1. لو الشخص زار صفحة متعلقة منتج معين، أقدر أستهدف الشخص ده بإعلان لنفس المنتج من خلال الـFacebook
  2. لو الشخص اشترى المنتج بالفعل، أقدر أعمل إستثناء ليه بحيث إنه مايظهرش ليه إعلان بنفس المنتج اللى اشتراه
  3. تقدر أستهدف الشخص اللى اشترى بإعلان لمنتج ليه علاقة بالمنتج اللى اشتراه.
  4. الشخص اللى وصل لصفحة الشراء وما أخدش قرار الشراء تقدر تستهدفه بإعلان خاص بيه، يعني تعمله Offer مثلا.

وهنا هتلاقوا الشرح الخاص بالـWebsite Custom Audience

ثانيا الـConversion Tracking  ودي عبارة عن اداه ” للتتبع ” من خلالها بتقدر تتبع تحركات العميل على الـWebsite بتاعك يعني لو إنت محل إكسسوار وعارض منتجات زي شنط وساعات وغيرها، ودخل العميل على الصفحة الخاصة بالساعه لكنه ما أخدش قرار الشراء، واتكرر الموضوع ده مع أكتر من زائر للموقع، فا إنت كده تعرف إن في مشكلة في الصفحة الخاصة بالساعه، إما المحتوى مش بيجذب الناس فتحتاج تغيره، أو السعر غالي، فاتجرب تحذف السعر وتشوف هيشتروا ولا لا.

وكل ده هتعرفة إزاي ؟

المفروض الـConversion Tracking بيكون لكل صفحة كود خاص بيها يعني مش زي الـCustom Audience اللى بيكون هو كود واحد موجود في الموقع، هنا الموضوع مختلف، هنا إنت كل صفحة بتعمل Create للكود الخاص بيها، وده لأن فكرة الـConversion معتمده على انتقال العميل من صفحة للتانية فانت هتكون عارف العميل وصل فين، يعني شاف المنتج بس، ولا دخل على الصفحة اللى فيها مواصفات المنتج، ولا وصل للصفحة اللى فيها السعر ووقف، وهكذا.

وهنا اتكلمنا عن فكرة الـConversion Pixel وقولنا أمثلة عليه وإزاي تعمله Conversion Tracking Pixel

ثالثا الـMulti Product Ads والDynamic Multi Product Ads

 إيه الـMulti Product Ads؟

بإختصار الـFacebook بيتيح ليك إنك ترفع مجموعة صور يظهروا في إعلان واحد يعني لو عندك أكتر من منتج تقدر ترفع كل منتج وتربطة بالموقع الخاص بيك بحيث إن العميل لو عاوز يعرف أكتر عن المنتج هيضغط على الصورة اللى هتبعته على صفحة المنتج في الـWebsite وطبعا لما يروح على صفحة الموقع، هتكون الأكودا بتاعتك الخاصة بالـCustom Audience والـConversion Tracking موجوده ومن هنا هتبدأ الـProcess إنك هتقدر تستهدف الشخص ده بإعلان تاني أو تعرف هو وصل فين وتبعتله Offer أو لو اشترى هتبعتله منتجا تاني ليه علاقة بالمنتج اللى اشتراه.

بعد كده الـFacebook عملك تحديث علشان يسهل عليك العملية دي وهو الـDynamic Multi Product Ads

خاصية الـ Dynamic هاتفيد فى إنك ترفع مجموعة من منتجاتك/خدماتك
المجوعة دى إسمها “product catalog” أو ” product feed” ودى عبارة عن ملف “ُExcel” متقسم لكذا حاجة “هانفرض مثلا إنى محل إكسسوارات” فالتقسيمة هاتبقى :
ID: ودى هايبقى رقم خاص لكل منتج “الساعات ليها رقم – الشنط ليها رقم واحد أو لكل شنطة رقم”
Title: ودا هايبقى إسم خاص بكل منتج “شنطة – ساعة – نظارة”
Link: دا هايبقى اللينك الخاص بكل منتج على موقعك
Description: وصف المنتج “مثلا نوع ماركة الساعة/النظارة وتفاصيل عنها
Product Catalog: مثلا الساعات هاتبقى تحت قسم الاكسسوارات وبفرض إن النظارات هاتبقى تحت قسم المصنوعات اليدوية ..فالشكل هايبقى Accessories/ Watches للساعات أو Handmade/Bags للشنط .. وهكذا
هاتعمل من كل تصنيف الـ Custom Audience الخاصة بيه
يعنى هايبقى عندك Custom Audience لكل الناس اللى زارت مثلا:
الشنط هايبقى ليها Custom Audience #1
الشنطة ماركة X هايبقى ليها Custom Audience #2
الساعة ماركة Y هايبقى ليها Custom Audience #3
الساعات ليها الـ Custom Audience #4
الإكسسوارات هايبقى ليها Custom Audience #5
النظارة نوع Z هايبقى لها Custom Audience #6
الناس اللى إشترت الساعة ماركة Y هايبقى ليها Custom Audience #7
وهكذا
لما هاتعمل إعلاناتك هاتقدر تقول
العميل اللى زار الشنطة ماركة X هايظهرله إعلان بنفس الشنطة اللى زارها ومعاها باقى الشنط اللى فى قسم الشنطة
فانت الإعلان هايشتغل
لـ Custom Audience #2 + Custom Audience #1
أو مثلا العميل اللى زار واشترى الساعة ماركة Y هايظهرله الإعلانات الخاصة بقسم الإكسسوارات وتقوله مثلا الناس اللى بتشترى الساعة ماركة Y بيشتروا كمان النظارة نوع Z أو إكسسورارت تانية زى اللى موجودة فى باقى قسم الإكسسورارت
فانت كده عملت إعلان للناس اللى إتسجلت إنها اشترت الساعة ماركة Y
Custom Audience #7 بس ويبقى إعلانك بيقولهم عن باقى منتجاتك.

وبعد كده الـFacebook عمل تحديث تاني على Dynamic Product Ads وهو إنه هيساعدك في إنك تزود مبيعاتك عن طريق الـCross Seel والـUp-Seel.

يعني إيه Cross-Sell : ده في حالة إنك بتبيع أكتر من منتج وليهم علاقة ببعض فابتحاول تبيعهم كلهم مع بعض، زي مابتروح مثلا مطعم ويسئلك عاوز بيبسي مع الأكل أو حلويات بعد الأكل، أو تروح تشتري موبايل وبتاع المبيعات يعرض عليك جراب للموبايل علشان تحميه .

طيب والـUp-Sell : ده بيظهر أكتر في الخدمات، يعني لو هتشتري برنامج معين، هيقول البرنامج مثلا ب 1000 جنيها والدعم شهر ، أما لو عاوز دعم سنة هيكون السعر 1500، أو إنت بالفعل اشتريت برنامج ونزل ليه تحديث، فالشركة بتعرض عليك التحديث لأنه في مميزات جديدة هتنفعك.

وتفاصيل الموضوع وإزاي تستخدموه هتلاقوها هنا: Dynamic Product Ads Update 

رابعا وهو الـDark Post كل الـProcess دي لازم تستخدمها معاها الـA/B Testing يعني إنت عندك متغيرات كتير جدا وهتبدأ تجرب كل متغير مع التاني علشان تقدر توصل لأفضل النتائج.

وكل التجارب دي هتقدر تعملها من خلال الـDark Post اللى هيمكنك من إنك تعمل عدد لا نهائي من الـPosts ولكنها مش هتظهر على الصفحة بتاعتك، فقط هتروح للمستخدمين في الـNewsFeed الخاص بيهم.

وهنا اتكلمنا عن إزاي تقدر تعمل الـDark Post من خلال الـPower Editor

 

كده تبقى الـProcess اكتملت والـSystem الخاص بيك جاهز لتحقيق أفضل النتائج وتحقيق مبيعات أكبر، لأنك دلوقتي بقى عندك كود بتقدر من خلاله تستهدف أي حد دخل الموقع (Custom Audience Pixel)، كمان هتكون عارف كل عميل وصل فين في الموقع وإيه المشكلة اللى واجهته وده من خلال (Conversion tracking Pixel) وكمان هتقدر تظهر أكتر من منتج وتقدر تبدل بين المنتجات واهتمامات العميل من خلال الـDynamic Product Ads وأخيرا من خلال الـDark Post هتقدر تعمل الـA/B Testing واللى هيساعدك إنك توصل لأفضل النتائج.

كل الـProcess اللى اتكلمنا عنها هنشرحها بشكل عملى في الـAdvanced Facebook Advertising workshop، ولو إنت لسه مبتدأ في الـFacebook Ads ممكن تشوف الـWorkshop الخاص بالـBeginners من هنا :
Facebook Advertising Workshop for beginners

 

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.