Youtube بالمكسرات

10463018_298429150317336_1052338911808173940_n

يعني إيه رمضان ؟
يعني حلويات بقى ومكسرات وحجات حلوة , يعني صباح السعرات الحرارية العالية .
لو عاوز تعمل Youtube Video حلو ومسكر وطعم زي صينية الكونافة اللى فوق دى وينتشر وسكر الدنيا ويبقى Viral Video, في 16 وصية لازم تعملهم علشان تقدر تحقق ده .
الوصية الأولى : أول 15 ثانية
أول حتة كونافة بتاكلها هى اللى بتحدد مصير باقي الصينية , والله لو عجبتك يبقى نقول على الصينية يارحمان يارحيم , ماعجبتكش يبقى الصينية هتفضل في التلاجة لآخر رمضان , وده بالظبط اللى بيحصل في ال Youtube أول 15 ثانية هما اللى بيحددوا مصير ال Video إذا كنت هتكمل مشاهدة ولا هتقفل ال Video , وبناء عليه فلازم نهتم أوى بأول 15 ثانية في ال Youtube Video .الوصية الثانية : مدة الفيديو
تاني حاجة علشان مانجبش تصلب في الشرايين للغلبان اللى هياكل لازم نظبط المقادير علشان تبقى خفيفة عالمعدة وده في ال Youtube Video اللى بيسموه مده اVideo المفروض مده ال Youtube Video لا تتعدى الدقيقتان علشان ال fans بتوعك مايكرهوش نفسهم بسبب طول مده الفيديو .الوصية الثالثة : اطلب من جمهورك .
ها ياجماعة , إيه رأيكم في الكونافة ؟ طيب الحشو إيه أخباره . طيب المكسرات إية ظروفها ؟ , وإنت بتعمل youtube Video المفروض تطلب من جمهورك انه ي comment على الVideo أو like أو share لأن ده بيبقى ليه أثر نفسي إيجابى على ال audience بتوعك .الوصية الرابعة : ارفع حلقاتك في ميعاد ثابت
فى أول أسبوع من رمضان بيبقى الحماس واخدنا فتلاقى جميع أنواع الحلويات والأكلات المعروفة والغير معروفه وده بيبقى في أول أسبوع بس وباقى الشهر العيال وأبوهم بيغنوا ظلموه . في ال Youtube Videos ماينفعش أروح عامل 3 أو 4 Videos يكسروا الدنيا على ال Channel الخاصة بيا وبعد كده أسيب ال channel خاوية على عروشها , لابد من توزيع الشغل الخاص بى على فترات ويفضل لو ليا ميعاد ثابت وأكون معرف ال audience بتوعى على الميعاد ده .

الوصية الخامسة : نظم حلقاتك في قوائم
يعني العملية ماتبقاش سمك .. لبن .. تمر هندى . وبالظبط بالنسبة لل Youtube Videos من المفترض إن سيادتك تنظم ال Videos الخاصة بيك على حسب ال fields أو على حسب نوع ال Video .

الوصية السادسة : واكب الأحداث seasonality
قناة قتافيت , الشيف شربيني , الشيف حسن , أحدث الأكلات والوصفات بيعرضوها ونيجي في الآخر نلاقى مسقعه ” يمهل ولا يهمل ” , لازم ال Youtube Video الخاص بيك يكون مواكب الأحداث ولابد من إنك تنشرة قبل الحدث بفترة كافية من اسبوع ل عشرة أيام وده ليه علاقة بال search rank , بمعنى إن لو كاس العالم هيبدأ كمان شهر من المفترض إن ال Youtube Video الخاص بيك ينزل على ال youtube channel بتاعتك قبليها ب أسبوع أو عشرة أيام لأن ال Video الخاص بيك لما ينزل قبليها بفترة كافية ويجيب مثلا مليون views ده هيساعد ال Video بتاعك انه يظهر في ال search قبل ال Video اللى لسه نازل قبل الحدث بيوم أو إتنين .

الوصية السابعة : ال Brand الخاص بال Youtube channel بتاعتك
إذا ذكرت الكونافة , ذكرت أم أحمد , في ال youtube channel مهم إنك تعمل لنفسك إسم أو design أو Logo , يعني أي حاجة تميزك .

الوصية الثامنة : 70 % من ال Views بتيجي من ال Search
وعلشان بسلامته مايعملش Search برة يبقى لازم نأهل صينية الكونافة بتاعتنا لإنها تظهر في محركات كرش الرجالة , يعني بقى مكسراتك , قشطاتك , حركاتك , وده اللى Youtbe عاوزة منك , إنك تظبط بعض الحاجات في ال Youtube Video بتاعك علشان يظهر في ال Search زي مثلا ال Title الخاص بال Video وال Description وإن الفيديو يكون فى ال Category الخاص بيه يعني مايكونش Video عن السياسة ويكون موجود فى قسم الطبخ مثلا , طبيعى إنه مش هيتشاف لأنه هيظهر لناس مش مهتمة بالسياسة .

الوصية التاسعة : اختر صورة صغيرة مناسبة ” thumbnail”
الصورة الصغيرة اللى بتظهر فى ال Search ودى ليها علاقة بالوصية الثامنة الخاصة بال Search , بعد ما ال Video بتاعنا ظهر فى ال Search الصورة دى بتبقى مهمة علشان الناس ت Click على Youtube Video الخاص بيك .

الوصية العاشرة : ترجم فيديوهاتك
عندنا كونافة بلدى وعندنا كونافة آلى وكل واحد وعلى حسب اللى بيحبه , فى ال Youtube لو انت بتستخدم ال analytics ولاقيت إن بيجيلك مشاهدات من دول أخرى فمهم انك تترجم فيديوهات علشان الناس دى .

الوصية الحادية عشر : استخدم ال Analytics
مين أكل الكونافة , مين خلص طبقة , مين نسف طبقة ودخل عالصينية , مهم في ال Youtube إنك تستخدم ال Analytics علشان تعرف ال audience بتوعك كويس تعرف بيبقوا موجودين امتى على ال youtube وده بيفيدك فى إنك هتعرف إيه أفضل وقت تنشر فيه ال Video بتاعك , وكمان ال Analytics بتعرفك امتى الناس سابت ال Video , وعند الدقيقة كام سرعوا ال Video , وده بيفيدك فى إنك تعرف إيه الحاجات اللى إنت محتاج تغيرها في ال Show بتاعك .

الوصية الثانية عشر : تعاون مع مبدعين آخرين
مثلا أبله فاهيتا , والمواطن المصرى كل شخصية من الاتنين ليهم ال Fans الخاصين به ومعنى إن الاتنين يعملوا حاجة مشتركة مع بعض ده هيعلى من الاتنين .

الوصية الثالثة عشر : اعمل فيديوهاتك عما تحب ( Be passionate about what you do )
شوف انت مهتم بإيه وبتحب إيه وأعمله .

الوصية الرابعه عشر : حدد جمهورك .
ودي بنعرفها عن طريق ال youtube analytics .

الوصية الخامسة عشر : Know if your Video sharable or not
حط نفسك مكان ال audience واسئل نفسك أنا لو شوفت ال Youtube Video ده هعمله share ولا لا .

الوصية السادسة عشر : ال Copyrights .
بعد ما عملنا ال 15 وصية اللى فوق وظبطنا شغلنا لازم نتأكد من ال Copyrights بتاعه ال Video علشان مانلاقيش ال Video إتشال لأى سبب من الأسباب .

ولو عاوز تعرف أكتر إدخل هنا : www.youtube.com/playbook
وده الفيدو الخاص بالوصايا ال 16 ل هيثم يحيى مدير اليوتيوب فى الشرق الاوسط :https://www.youtube.com/watch?v=3vA0u7baKrI
ياترى انت بتستخدم ال Youtube ك user عادى ولا بتستخدمه ك Video Creator ؟ ولو ليك Channel ياريت تبعت اللينك بتاعها .

Comments

Social Media Trainer/Social Business Strategist Helping you build your online identity through Social Media

التعليقات مغلقة.