تجميع لمحاولات تفّكر
اللى فاكر جهله بأمرا ما يشفع ليه،
ده تناسى ان اقرأ اول كلمة نزلت على نبيه
لا يوجد حقوق ملكية، انسخ ما تشاء
لو التفكير مكنش عبادة يبقي ايه لازم الغيب
لولا إن التفسير إتطور كان زمانها خلاص مش آيه
يسقيك ولا يرويك
لقيت الناتج صفر، اسف لو ضيعت وقتك

 

تصنيفات

الهدف السؤال وليس الاجاية
اسعي، و علّم عشرة
قادر ، والدليل ان الحياة مهزمتكش
من وانت بتحبي وهي بتحاول متقومكش

الدنيا مبتديكش اللي انت شايفه عليك كتير 
ما دام هتحلم .. اوعى تحلم الا حلم كبير 
في ناس وصولها راح هدر عشان لحظة تأخير 
سابق بشراسة … كإنك بادئ الأخير

عاندي فينا أكتر … لسه فينا حيل نعاندك
تيجي فينا ايه يا دنيا … ورينا اللي عندك
اقفي بيننا وبين هدفنا ، وأخريلنا ساعتك
هنوصل في الميعاد ، ونحتفل داخل ملاعبك

 

#رحلة_الموت

بمناسبة الحادثة المفجعة بتاعت امبارح ( واللي مش اول مرة تحصل ) وهي غرق مركب مهاجرين غير شرعيين علي الحدود واللي كان جزء كبير من ركابه أطفال وناس كتير مندهشة من الموضوع وناس كتير بتظيط وكأن ده وليد النهاردة !! … خلوني أحكيلكم تجربتي في الشغل علي الموضوع ده ولو مهتم وحابب تفهم ايه اللي بيحصل ومن امته كمل البوست للاخر …
مابين 2012 ل 2014 تطوعت وبعدين إشتغلت في مشروع بلدنا أولى بولادنا – للحد من الهجرة غير الشرعية وده كان متعلق بالهجرة غير الشرعية للأطفال وده كان بالتعاون بين Save the Children – Egypt CO هيئة انقاذ الطفولة، برنامج مصر , YAPD Alexandria Branch وبدعم مالي من الإتحاد الأوروبي .. في بداية الشغل كنت مستغرب جدا من المصطلح وإزاي فيه أطفال تحت ال 18 سنة بيسافروا في رحلة الموت اللي بتفضل أيام في البحر وممكن يوصل وممكن يموت في الطريق لحد ما ابتدينا شغل وابتديت أنزل قري ريفية في أكتر من مكان ومن ضمنهم المحافظة اللي انا تابع ليها وأشوف قري بالكامل ولادهم مسافرين هجرة غير شرعية وبدأت أفهم الموضوع :
هم في البداية مكنوش بيسفروا الأطفال وكان اللي بيسافر الشباب الكبار في السن ويفضلوا هربانين هناك يشتغلوا في اي شغلانة ويبعتوا لاهلهم فلوس او يحالفهم الحظ ويتجوزوا وياخدوا اقامة .. مع الوقت بدأ الموضوع يضيق جدا وبدأت الدول الأوروبية تشدد الإجرائات بشكل كبير .. فبدأت تظهر حاجة جديدة ( وده من أكتر من 10 سنين ) وهو إن اللي يسافر الأطفال …
– طب ليه الأهالي بيسفروا الأطفال ؟؟؟ .. علشان دول الإتحاد الأوروبي مجبرة علي إستقبال الأطفال وعدم ترحيلهم لأنهم بيعتبروهم أطفال معرضين للخطر في بلدانهم مادام في السن ده وصلوا لمرحلة إنهم يسافروا بالبحر وبياخدوهم بعد التأكد من سنهم يحطوهم في دور رعاية بيتعلموا فيها اللغة والسلوك والشغلانات اللي يقدروا يشتغلوها ويكون ليهم سوق عمل فيها وبيكون ليهم مصروف يومي وأجازة أسبوعية يقدروا يخرجوا ويتفسحوا فيها وشوت أطفال منهم كتير في فيديوهات اعدتها save the children كنا بنستعين بيها في الشغل .. وشوفت أطفال منهم لما كنت مسافر روما في وقت الاجازة بتاعهم .
– الأهالي عرفوا المعلومة دي إزاي ؟؟ … عن طريق الشباب اللي مسافرين من نفس القري لاوروبا من فترات طويلة أو عن طريق السماسرة والوسطا في العملية وفضلت تنتشر لحد ما بقت ملعومة عامة بين اهالي الارياف او المناطق المشهور فيها الهجرة .
– عملية السفر بتتم إزاي ؟؟ .. بداية لازم نكون عارفين كويس إن عملية السفر مش رخيصة وبتكلف الطفل الواحد من 25 ل 50 ألف جنيه وفي البداية كان بيتم دفعهم كلهم بس بعد انتشار عمليات النصب علي الأهالي بقي بيتم الاتفاق علي دفع الفلوس بعد وصول الطفل لاوروبا ووالده بيمضي علي ايصالات امانة لحين الدفع … الاتفاق بيكون بين الاهالي وبين وسيط اللي غالبا بيكون من نفس القرية اللي فيها الاطفال وف بعض الحالات اثناء شغلنا اكتشفت ان الوسيط ده ممكن يكون مدير المدرسة أو مدرس أو عمدة البلد وبيجمع مجموعة منهم ويوصلهم للسمسار اللي بيكون المنظم للرحلة وبيجمع من قري كتير علي مستوي الجمهورية مجموعات .. وبعد مايكون عنده مجموعة كبيرة تستاهل ( مابين 100 ل 300 واحد ) بيتم تجمييعهم كلهم في مكان قريب من البحر بيسموه ( التخزين أو المخزن ) … السمسار في الوقت ده بيكون رتب أموره مع صاحب المركب اللي هتستناهم في عرض البحر ومع حرس الحدود ووقت ما بتحين اللحظة اللي تم الترتيب ليهم بياخدوا المجموعات دي ينزلوهم البحر بعد ماياخدوا منهم متعلقاتهم الشخصية كلها ( ولو المسافة بعيدة بين المخزن وبين البحر بيركبوهم عربيات نقل ويغطوهم من فوق ) .. بعد كده بيركبوا زوارق بلاستيك ويفضلوا ماشيين بيها لحد نص البحر علشان الردار ميلقطهمش .. في عرض البحر بيكون فيه مركب صيد من اللي مسموحلها بالتحرك في المياه الدولية بتاخدهم يخبوهم علي المركب في تلاجات السمك وفي الوقت ده بيكون صاحب المركب بلغ عن سرقة المركب علشان لو اتمسكوا او المركب غرقت ميتمش اتهامه في قيادة مركب مهاجرين غير شرعيين او اتهامه في قضية المساعدة والاتجار في تهريب الاطفال بشكل غير شرعي … المركب لما بتقرب من المياه الاقليمية الاوروبية وغالبا بتكون الشواطي الايطالية بيكون قدامه اكتر من اختيار : 1- لو المركب هتقدر ترجع مصر بينزلهم علي الزوارق المطاطية تاني ويوجههم ناحية الشواطئ ويديهم مسدس اشارة لو المركب بدأ يغرق بيضربوها فخفر السواحل بيتحركوا ينتشلوهم .. 2- لو المركب مش هتقدر ترجع مصر يا اما بيفضل ماشي بيهم لحد ما يوصل للشواطئ ويكسر الشط بالمركب يا اما بيضرب اشارة استغاثة وبيتم انتشالهم كلهم عن طريق هيئات الاغاثة او خفر السواحل ) .. وبعد وصولهم بيتم استقبالهم واللي له حق اللجوء الانساني زي السوريين مثلا بيتم فصلهم لوحدهم وبتستلمهم المفوضة السامية لشئون اللاجئين مع المنظمات العاملة في المجال ده .. والي ملهوش حق اللجوء بيتم تصنيفهم بين اطفال وكبار سن وشباب وده بعد كشف العضم اللي بيحدد اعمار كل واحد فيهم لان اي مصري هناك بيوصل لو حتي عنده 50 سنة بيقولهم انه طفل ( الاطفال المؤسسات الاغاثية بتستلمهم وبيتم تجهيز ملفات ليهم .. وغير الاطفال بيتم حبسهم في مقرات احتجاز مخصصة ليهم لحين ترحيلهم لبلدانهم ) .
– الرحلة بتكون عامله ازاي ؟؟؟ وقت الرحلة بيكون تقريبا حوالي اسبوع .. طول المدة دي بيكون لكل شخص فيهم حتة عيش وازازة مية بتتشارك فيها كل مجموعة مع بعضها .. مبيكونش فيه اغطية ليهم اطلاقا حتي لو في عز البرد لدرجة ان بعض الاطفال كان بيحكي ان كل تلاتة اربعة بيكونوا حاضنين بعض علشان يقدروا يتدفوا .. بيتم معاملتهم اقذر معاملة من المسئولين عن المركب واي حد بيعترض علي التعليمات بيتعرض للضرب والتهديد برميه في عرض المياه .. لو فيه حد مات اثناء الرحلة بيترمي في المياه بدون اي تفكير .
– الاطفال بيحصلهم ايه بعد ما بيدخلوا دور ومؤسسات الاصلاح ؟؟ .. فيه جزء منهم بيلتزموا بالتعليمات والبرنامج اللي محطوطلهم وبيقدروا ياخدوا اقامة قصيرة بعد سنة ولا اتنين .. لكن الجزء الكبير منهم بيهربو من المؤسسات دي بسبب ان اهلهم بيكونوا سالفين الفلوس او راهنين الارض او البيت علشان يسفروهم وبيكون قدامهم خيار من اتنين : اما انهم يشتغلوا شغل شرعي وده هيكون في اعمال خلفية زي تحميل العربيات او تنظيف المحلات او العمل في مطابخ المطاعم وجزء كبير منهم بيتم اضطهادهم في المقابل عن العمل اللي بيادوه وبيتم تهديدهم من صاحب العمل انهم لو موافقوش هيبلغ عنهم فمبيقدروش يحققوا بردوا المبالغ والارباح المالية اللي هم كانوا متخيلنها من السفر .. وهنا ييتحول للاعمال الغير مشروعة زي الدعارة والمخدرات ونقل الممنوعات ودي بتحقق مكاسب عالية جدا بالنسبة له واللي ممكن ييجيبه في شهر من الشغل العادي بيجيبه في طلعة واحدة
– ايه اللي ممكن يحصل للمهاجرين غير الشرعيين غير انهم يوصلوا للشواطي الاوروبية ؟؟ .. في حالات كتير بيغرقوا في عرض البحر نتيجة لان مراكب الصيد دي غير مؤهلة لحمل اعداد كبيرة من البشر ومعظمها بيكون خرج من الخدمة اصلا .. وفي حالات تانية الاشخاص دول بيوصولوا لشواطئ ليبيا اللي فيها نزاع ويقولولهم ان دي ايطاليا فيقوم المهاجرين ينطوا ويكملوا عوم علشان يوصولوا للشواطي فيتم اطلاق النار عليهم او يتاخدوا اسري … وف بعض الحالات بيتم تسليمهم من السماسرة لعصابات الاتجار بالاعضاء وده حصل في حالات كتير وبيتم ابتزاز اسرهم لتحويل مبالغ مالية او يتم بيع ولادهم اعضاء .
– مننساش بردو اننا نتكلم عن ان فيه جزء من المهاجرين غير الشرعيين بيتعرضوا للاختفاء القسري علي ايد قوات الامن المصرية وده حصل كتير مع سوريين وسودانيين وفلسطنيين ومصريين .
– طب ليه الأهالي بيسفروا ولادهم بالمبالغ الكبيرة دي بالرغم من الخطورة الكبيرة ؟؟؟ … غالبا معظم اللي بيسافروا بيكونوا من مناطق ريفية مستوي الوعي والتعليم فيها ضعيف جدا وغالبا بيكون جزء كبير من الاطفال بيشتغل حرفة يدوية ( نجار او حداد او سباك ) فبيكون مستقبل التعليم هنا بالنسبة له ملهوش لزمة والشغل هيبقي علي قد اكله ومصاريفه .. اضافة لان المناطق الريفية دي معظم اللي بيكونوا فيها من نوعية اللي كلهم عارفين بعض فبيشوف ابن فلان سافر وبعد سنة بقي عندهم ارض وعربية فبنظرة المصري العبقري بيقول هو احسن من ابني في ايه ؟ ده ابني ازكي منه وهيجيب فلوس كتير .. حط علي ده ان سوق العمل هنا بقي صعب جدا وتحصيل فلوس بقي شبه مستحيل لو انت ابن اسرة فقيرة او حتي متوسطة الدخل .. نحط بردوا علي الاسباب هو انعدام الامل في حياة كريمة هنا فبيكون الامل هناك ولو محصلش اهو الموت هيبقي اهون من الذل اللي هنا ( وده كان تعبير من احد المهاجرين الناجين ) .غير كده بقي عندنا حاليا بلدان وقري كل بيت فيها مسافر منه شخص او شخصين .
– أشهر المناطق اللي بيسافر منها أطفال هجرة غير شرعية : 1- محافظة الغربية : ( قرية كفر كلا الباب وقرية الكرما وقرية ميت يزيد والقرشية بمركز السنطة … قرية شبرا ملس بزفتي … قرية ميت بدر حلاوة بسمنود ) 2 – محافظة البحيرة ( مركز رشيد .. ايتاي البارود .. دمنهور ) 3 محافظة أسيوط : ( قرية ابنوب ) ..4 – محافظة الفيوم . وطبعا فيه أماكن تانية كتير بيكون فيها هجرة غير شرعية بس الأماكن دي اللي فيها الهجرة غير الشرعية ظاهرة
– بردو مننساش الكمية الكبيرة من اللاجئين السوريين واللاجئين من دول جنوب ووسط افريقيا والفلسطنيين اللي كانوا موجودين في مصر وسافروا بردو عن طريق البحر سواء من مصر او ليبيا واللي مات منهم أشخاص كتير .
– ايه اللي بيحصل لو المهاجرين تم القبض عليهم قبل سفرهم ؟؟؟ .. بيتم احتجازهم بشكل غير ادمي وجزء كبير منهم بيتعرض للضرب والاهانة وبيفضلوا علي الوضع ده كذا يوم … لو عددهم صغير بيتم ترحيلهم لمحل الاقامة ولو عددهم كبير بيتم الافراج عنهم من محل القبض عليهم .
– ايه اللي بيحصل للسمسار او سواق المركب لو تم القبض عليهم في مصر؟؟؟ .. في معظم الاحيان بيكون المهاجرين مهددين انهم ميقلوش مين السمسار حتي لو اتقبض عليه معاهم علشان يعامل كانه واحد منهم ويخرج .. ولو حتي اعترفوا عليه بيكون هو له علاقات واسعة والموضوع بيتقفل مقابل شوية فلوس وخلاص .. طب لو اتعلمه قضية ؟؟؟ اخر حاجة كانت اقرتها الحكومة في الموضوع ده هو قانون مكافحة الهجرة غير الششرعية وده اقصي عقوبة فيه هي السجن المشدد اوالغرامة من 200 ل500 الف !!!
– ليه السمسار او اصحاب المراكب بيغامروا بنفسهم في موضوع زي ده ؟؟؟ … عمليات الصيد وتجارة الاسماك ضعيفة جدا خلال السنوات اللي فاتت وحتي لو مزدهرة جدا فمستحيل تحقق الربح اللي بتحققه عمليه تهريب المهاجرين … يعني خلينا ناخد حادثة امبارح كمثال .. علي حسب التقديرات عدد المسافرين 600 مهاجر وعلي اضعف التقديرات كل واحد فيهم هيدفع 25 الف جنيه .. يعني مجموع اللي هيحصله صاحب المركب والسمسار والوسطا من رحلة واحدة زي دي 15 مليون جنيه … تخيل ان ده اصعب تقدير .. طب تخيل يقدر يعمل كام رحلة في السنة !!!!
– ليه مفيش حد بيقدر يوصل للسماسرة ولا للي مشغلين الموضوع علي مستوي الجمهورية بالرغم من سهولة ده ؟؟؟ .. لان معظم اللي شغالين في عمليات تهريب المهاجرين او تهريب البضائع حتي بيكونوا رؤس تقيله جدا ( لوائات – اعضاء مجلس شعب – رجال اعمال ) وعمليات التهريب بتحقق مكاسب مهولة يقدر ان السمسار يشتري بيها اي حد واي حاجة في دولة محققة معدلات دولية في الفساد في الاجهزة الامنية ..
– هل فيه منظمات مجتمع مدني اشتغلت علي القضية : أيوه فيه منظمات مجتمع مدني كتير اشتغلت علي القضية وكان منها منظمات دولية زي save the cildren , iom . UNHCR ومنظمات محلية زي جمعية الشباب للسكان والتنمية .. وفيه دعم كبير جه من الاتحاد الاوروبي لمصر لمنظمات مجتمع مدني للشغل علي القضية من ناحية التوعية وانشاء مشاريع وعمل مبادرات شبابية وتطوير للمناطق اللي فيها الهجرة ظاهرة
– ايه اللي الحكومة عملته علشان تحارب الظاهرة … الحقيقة مفيش اي تقدم عملته الحكومة في القضية غير بيانات وشعارات علي شوية مؤتمرات تنما خطط حقيقية او تشريعات قوية او تشديدات امنية علي الحدود مفيش . حتي افترك لما كنا شغالين علي المشروع ان كل حركة لينا كنا بنتعب علي ما نعملها بسبب التضييقات اللي الحكومة عملتها من بعد الثورة علي المنظمات غير الحكومية وخاصة اللي بتشتغل علي التمويل الاجنبي .. وكان تم تقديم اكتر من مشروع قانون للحكومة وللبرلمان لمناقشته لكن اتحط جنب اخواته علي الرف واخر حاجة شوفناها في الموضوع ده من الحكومة هو تصريحات المهندس ابراهيم محلب ولقائه مع الجانب الايطالي واللي مطلعش منها اي انتاج .
– ايه اللي المفروض تعمله الحكومة او منظمات المجتمع المدني علشان تحد من الظاهرة دي ؟؟ القضية دي تحديدا وجود حلول ليها صعب جدا جدا وده عن تجربة من الشغل 3 سنين في برنامج متعلق بييها … لكن مش مستحيل .. كل اللي هو محتاجة هو تكثيف الجهود وتنظيمها بين المجتمع المدني اللي ممكن يشتغل علي الوعي في الاماكن الطاردة لمهاجرين غير شرعيين وعمل مشاريع تنموية دايمة فيها خاصة للاطفال اللي تحت سن ال18 سنة واللي خطر الهجرة بيلاحقهم .. وبردو تقدر تشتغل علي مراكزالتعليم والمدارس وتطويرها وتنمية العملية التعليمية لان ليها دور واثر كبير في منع الظاهرة دي وخاصة التعليم الفني ( صناعي وتجاري ) .. وبردو المجتمع المدني يقدر يشتغل علي التدريبات المكثفة المتعلقة بتطوير الموارد واستخدامها وازاي الاسرة تستخدم ال 25 الف جنبه كاقل تقدير لتكلفة تذكرة الموت في انها تعمل مشروع او استثمار صغير لابنهم جنب تعليمه او ازاي يتجمعوا كقرية مصدرة للمهاجرين ويجمعوا الفلوس ويعملوا بيها مشروعات تساهمية ( فيه حاجات تانية كتير تقدر يشتغل عليها المجتمع المدني )
– طب ايه اللي الحكومة والبرلمان ممكن يعملوه ؟؟؟ من واقع التجربة اقدر اقول ان الحكومة والبرلمان شركاء في الجريمة دي سواء كأشخاص تابعين ليها بيسهلوا عمليات الهجرة او بيشتغلوا فيها ومفيش اي رقابة عليهم .. او من ناحية عدم وجود تشريعات قوية متعلقة بالقضية وتفصيلاتها وتطورها كل يوم .. او عن طريق تعطيل منظمات المجتمع المدني عن اداء دورها تجاه القضية . او عن طريق الفشل الاقتصادي الذريع اللي جاب احباط للمواطنين وخلاهم وصلوا للمرحلة دي .. او عن طريق قفل المجال العام مقابل كل الاراء او الاتجاهات الجديدة او المغايرة لتوجه النظام واللي صنع حالة من اليأس أو عدم وجود أمل في التغيير أو التحسين ولو حتي علي المدي المتوسط ….
أنا رأيي إن الحكومة لو مش هتعمل أي حاجة تجاه القضية دي فعلي الأقل تسيب النشطاء والمنظمات الدولية والمحلية والباحثين يقوموا بدورهم تجاه الموضوع .. وتوقعي ان ده مش هيحصل لإن المنتفعين من ورا الموضوع ده كتير وسلطاتهم ونفوذهم كبير جدا واصل للشرطة والجيش والبرلمان والحكومة .
ملحوظة ( كل المعاومات الموجودة في البوست عن تجربة مباشرة مع القضية ومن مصادر مباشرة وناجين )
رحم الله أبنائنا وأهلنا .. وحفظ الله الباقيين
#رحلة_الموت

بمناسبة الحادثة المفجعة بتاعت امبارح ( واللي مش اول مرة تحصل ) وهي غرق مركب مهاجرين غير شرعيين علي الحدود واللي كان جزء…

Posted by Nour Khalil on Thursday, September 22, 2016

انتقل إلى أعلى