تجميع لمحاولات تفّكر
اللى فاكر جهله بأمرا ما يشفع ليه،
ده تناسى ان اقرأ اول كلمة نزلت على نبيه
لا يوجد حقوق ملكية، انسخ ما تشاء
لو التفكير مكنش عبادة يبقي ايه لازم الغيب
لولا إن التفسير إتطور كان زمانها خلاص مش آيه
يسقيك ولا يرويك
لقيت الناتج صفر، اسف لو ضيعت وقتك

 

تصنيفات

الهدف السؤال وليس الاجاية
اسعي، و علّم عشرة
قادر ، والدليل ان الحياة مهزمتكش
من وانت بتحبي وهي بتحاول متقومكش

الدنيا مبتديكش اللي انت شايفه عليك كتير 
ما دام هتحلم .. اوعى تحلم الا حلم كبير 
في ناس وصولها راح هدر عشان لحظة تأخير 
سابق بشراسة … كإنك بادئ الأخير

عاندي فينا أكتر … لسه فينا حيل نعاندك
تيجي فينا ايه يا دنيا … ورينا اللي عندك
اقفي بيننا وبين هدفنا ، وأخريلنا ساعتك
هنوصل في الميعاد ، ونحتفل داخل ملاعبك

 

مرحلة الانفصام في الشخصية

انا فعلياً بتمنى هزيمة منتخب مصر في بطولة افريقيا في كل ماتشاته وبنتايج كبيرة .. بفضل متمني ده جداً لحد ال٩٠ دقيقة بتوع الماتش لو اتفرجت .. بتفرج بقلب مشجع عادي واتفاعل مع كل كورة وافرح بالاجوان وكده عادي .. يخلص الماتش ازعل لو كسبنا وافرح لو خسرنا ..

حالة نموذجية لانفصام الشخصية .. انفصام سببه ان منتخب مصر في اصله بيمثل الدولة المصرية اللي هي عبارة عن شعب ونظام سياسي بيحكمه وانا بكره الاتنين من كل قلبي .. التمثيل ده بيبرز في جمل وان كانت صغيرة لكنها حقيقية زي “فوز مصر انهاردة هيكون فوز بطعم سياسي” و “زي ما قال الريس منتخب مصر كويس” ..

الحالة دي بتتغير مع صفارة بداية المباراة علشان ده بيبقى فريق كورة بحبه وفيه لاعيبه بحبهم جداً .. وبترجع مع صفارة النهاية عشان منتخب مصر زي اي حاجة في مصر مليان فساد ووسايط ومجاملات ومحسوبية و و و ..

والحقيقة ان ده مش حالي لوحدي ولا بيحصل بس في ماتشات افريقيا .. احنا بنتريق على لبس بعثة الاولمبياد بس بنشجع اللاعيبة .. بنفرح باخبار فشل محاولات الحكومة والنظام في المحافل الدولية بس بنفرح بالانجازات الفردية او الجماعية لو حصلت ..

مصر باللي بتعمله فينا في سنين عمرنا وصلتنا لمرحلة الانفصام في الشخصية .. وقريباً هندخل على مرحلة الجنان التام وهنمشي نكلم نفسنا وان كان البعض وصل للمرحلة دي فعلاً ..

مصر اللي قتلت وحبست انضف ولادها وظلمت ملايين عامدةً متعمدة مع سبق الاصرار والترصد في كل محافظاتها وقراها ونجوعها هي هي مصر اللي بنشجعها ونهتفلها ونفرحلها ونصرخ باسمها في اوقات زي الماتشات كده ..

ياريت محدش ينتظر مني تفسير لسبب اللي وصلتله ده عشان الاسباب اوضح من الشمس .. ولا سبب اللي بيحصل في ال٩٠ دقيقة عشان مش هينفع نمنطق الخلل العقلي اللي وصلناله ده ..

https://www.facebook.com/muhammadsayedrashad/posts/10158120539270707

انتقل إلى أعلى